MEDIEBAROMETERET for oktober viser innrykket  omsetning på 7,561 milliarder mot 7,624 milliarder til sammenligning fra 2015. Det er 63 millioner bak fjoråret, eller 0,8 %.

Barometer oktober 2016

Barometer oktober 2016

Internett-gruppen går frem 9,6 % så langt i år, og representerer en markedsandel på 32,1 %, mot 29,1 % samme periode i 2015. Display, kjøpt manuelt, representerer nå 28 %, og Programmatisk/nettverk 24 %.  Søk 15 %, Sosiale medier 16 %, Mobil/tablet på 9 %, og Video 8 %.

digital-kake-oktober

Netto innrykket omsetning på TV etter 10 måneder ligger nå 3,0 % foran fjoråret, og TV omsatte for 2,939 milliarder, som er ca 86 millioner i økning. En markedsandel på 38,9 % mot 37, % pr oktober 2015.

 

 

– «Det har vært en knall-for tv, radio og utendørs, så på mange måter kan man si at de tradisjonelle massemediene slår tilbake» – Harald Eide-Fredriksen fra Dentsu Aegis kommenter på Kampanje.com.

Journalisten.no snakker med Administrerende direktør Terje Tandberg i Asker og Bærums Budstikke AS  – Vi er forberedt på nedgang, men forutsetter at den holder seg noenlunde konstant, sier Tandberg.