MEDIEBAROMETERET  for november viser innrykket omsetning på 8,456 milliarder mot 8,526 milliarder til sammenligning fra 2015. Det er 69 millioner bak fjoråret, eller 0,8 %,

november-til-hjemmeside

november-internett-kanalfordelingInternett-gruppen går frem 10,6 % så langt i år, og representerer en markedsandel på 32,3 %, mot 28,9 % samme periode i 2015. Display, kjøpt manuelt, representerer nå 28 %, og Programmatisk/nettverk 24 %.  Søk 15 %, Sosiale medier 16 %, Mobil/tablet på 9 %, og Video 8 %.

TV: Netto innrykket omsetning etter 11 måneder ligger nå 1,9 % foran fjoråret, og TV omsatte for 3,270 milliarder, som er ca. 60 millioner i økning. En markedsandel på 38,7 % mot 37,6 % pr november 2015.

– TV-kanalene har vært fulle en stund nå og lider nok litt under det. Det er derfor de også har introdusert en nokså heftig prisøkning for neste år. Hadde de hatt flere seere kunne de også tatt ut flere kroner, for de har sagt nei til flere annonsører, sier Eide-Fredriksen.

«Forhandlingsdirektør slår alarm om det kommersielle tv-markedet» Les mer på kampanje.com. –

Journalisten.no fokuserer på «Internett fosser frem».  Har nå en tredel av den totale omsetningen og puster tv i nakken, ifølge tall fra Mediebyråforeningen.