Året har startet positivt med en vekst på 5,7 % mot en vekst på samme tid i fjor februar 2016, på 0,4 %. Dette tilsvarer i omsetningsvekst fra 1 436 474 i fjor til 1 518 224 i år

Ikke overraskende har TV en vekst på 12,2 % og har da økt andelen sin fra 39,2 % i fjor til 41,6 % i år. Isolerer vi tallene mellom januar og februar, ser vi at veksten primært lå på januar. TV-kanalene kan bekrefte om at de har vært utsolgte og at det er nå opereres med 7 ukers bestillingsfrist, som både sier noe om etterspørselen, men også varelageret.

Når TV opplever at de blir utsolgte, merkes det godt hos noen av de andre kanalene som også melder om en positiv start. Her kan vi spesielt trekke frem utendørs/plakat, med en vekst i år på 43,6 %. En bransje som kanskje har vært mest synlig i perioden er aktørene innen dagligvare og deres kamp om kundene, noe som da synliggjøres gjennom tallene i barometeret.

Internett-gruppen øker med 7,5 %, og representerer en markedsandel på 31,6 %, mot 31,1 % samme periode i 2016. For Display er det en tilbakegang på 14.5 %, det samme mobil/tablet med en tilbakegang på 11,6 %. Mest økning finner vi på sosiale medier med en vekst hittil i år på 51 % sammenliknet med i fjor. Video øker også med en vekst på 37,2 %, som bekrefter fokuset på produksjon av levende bilder.

Se også DN.no