Elefanten i rommet

TV seingen faller, men TV blir dyrere og stadig mer fullbooket. Hva skjer? Hva gjøres? Hva er alternativene?  Aris Theophilakis leder Mediebyrådagen 20. September 2017 når vi inviterer til paneldebatt.

Fok ser ikke mindre på TV, men de ser mindre på lineær TV. Det betyr igjen at de ser mindre på norske TV-kanaler, og da særlig er det de kommersielle TV-kanalene som taper terreng. Mange roper “Streaming”, korser seg og tenker at det er lite å gjøre når mastodonter som HBO, Netflix, YouTube og Facebook ruller inn. Men samtidig vet vi at norske TV-seere er som alle andre TV-seere; de foretrekker innhold de kan kjenne seg igjen i og som er relevant for dem selv der de bor – ja, gode markedsførere vet jo at lokalt trumfer internasjonalt. Så å sette riktig analyse på hva som skjer er viktig for alle parter. Deretter, konsekvensene av fall i lineær TV-titting er mange. Men først og fremst er vi interessert i hva dette betyr for norske annonsører som ønsker å nå ut til norske forbrukere. TV har vært uovertruffen i å nå mange fort med tydelige og emosjonelle budskap. Hvis rekkevidden til TV faller, hva bør TV-kanalene gjøre og hva bør annonsørene gjøre?  Med andre ord, hvilken innsikt kan man gi når markedet er i forandring og hvilke råd er gode når man ikke kan gjøre som i fjor?

Vi har samlet Norges ledende aktører fra alle sider av bordet for å kaste lys over situasjonen og diskutere mulighetene.

PROGRAM FOR DAGEN

Sted: Latter, Aker Brygge

08.00 – 08.30; Registering og kaffe/frokost

08.30 – 08.35; Velkommen ved Merete

08.35 –  08.45; Dagen og innledning ved Aris Theophilakis

08.45 – 10.00; Elefanten i rommet: Hva er den faktiske situasjonen? TV taper seere, men er mer fullbooket enn noensinne. Hva skjer? Internasjonalt, men viktigst i Norge. Hva betyr det for seere og annonsører, og ikke minst de norske mediehusene?

• Innledning av Frode Fimreite, Landbruket
  • Paneldebatt

10.20 – 10.25 Resten av dagen og innledning ved Aris Theophilakis

10.25 – 11.20; Elefanten i naborommet: Hva er trusler og muligheter? TV taper – hva så? Mediebyråenes rolle i dette – strategisk planlegging for 2018 og videre. Hva bør merkevareannonsører og andre gjøre? Hva er kortsiktige og langsiktige utfordringer og muligheter i et TV marked i fundamental forandring?

• Innledning av Marie-Louise Alvær, PHD
  • Paneldebatt

11.20 – 11.30 Oppsummering og avslutning ved Aris Theophilakis

I paneldebatten deltar følgende ledende aktører fra TV, annonsørsiden og mediebyråer:

Aris Theophilakis, CEO, Futatsu

Frode Fimreite, Kategoridirektør, Landbruket

Marie-Louise Alværd, Adm. Dir. PHD

Maria Aas-Eng, Adm. Dir. RED Media Consulting

Ruben Søgaard, Kommersiell Direktør, Finn.no

Karianne Salicath, Head of Advertising & Media, Telenor Mobil

Morten Aas, CEO, MTG Norge

Runar Pahr Andresen,  Senior Vice President Marketing and Innovation, Orkla Care