Mer enn 200 mennesker samlet seg til Mediebyrådagen 18. september på Latter i Oslo. –God stemning, aktuelle temaer og gode foredrag, var umiddelbare kommentarer fra deltakerne.

Det var annet år på rad at Mediebyråforeningen og Kampanje inviterte mediebransjen til debatt og faglig påfyll. ”Endringer – det er nå det skjer” var det overordnede temaet for dagen. Sjefsredaktør og administrerende direktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv, satte fokus på norsk økonomi i internasjonalt perspektiv. Ingvar Sandvik fra TNS Gallup tok for seg store endringene som har skjedd de siste årene, og Paal Fure fra Aegis forklarte hvordan kunder, media og rådgivere må forholde seg til disse endringene. Hågen Pettersen fra Futatsu Industries fulgte opp ved å sette fokus på hvem som bør delta når aktiviteter og planer utvikles.

Big data – det nye buzzordet

Deltakerne fikk også med seg siste utvikling på datadrevet mediekjøp, presentert av Cxense gründer og tidligere Fast-topp John M. Lervik.

Paneldebatten ledet av Knut Kristian Hauger fra Kampanje tok for seg ”Big data og et samlet panel bestående av Anders Wilstedt fra Red Media, Jørgen Nilsson fra Omnicom-gruppens digitalselskap Resolution, Geir Jangås, forretningsdirektør i Schibsted Norge Salg og administrerende direktør i Cxense John Markus Lervik og konsernsjef Paal Fure i Aegis Media Norge, ønsker Schibsteds satsing på en ny automatisert annonsebørs velkommen. En stor endring fra i fjor, da mediehusene og mediebyråene var på kollisjonskurs.