For åttende året på rad har Mediebyråforeningen i samarbeid med CAPA, Norges representant for Cannes Lions, avholdt den nasjonale konkurransen om å få delta i Young Lions Media.  Hele tolv unge team hvilket er rekordpåmelding i konkurransen presenterte sine strategier basert på brief gitt av HjemJobbHjem (HJH) som er et mobilitetsprosjekt som retter seg mot arbeidsreiser i Rogaland. Formålet er å gjøre det lettere for ansatte å sette fra seg bilen hjemme ved å knytte sammen kollektiv, sykkel og gåing.

I år som i fjor var det knivskarp konkurranse om de øverste plassene, og i den forbindelse har juryen hatt en morsom, men samtidig krevende jobb med å komme frem til de endelige vinnerne, sier Espen Klepper, administrerende direktør i Omnicom Media Group (OMD og PHD) og styreleder i Mediebyråforeningen.

Først og fremst er vi imponert over at de arbeidene som ble presentert holder et meget høyt nivå, og det er utrolig gøy å se at det gror godt med nye, flinke, og engasjerte team som i fremtiden vil være med å utvikle mediebyråbransjen videre. Vi er nå helt klart inne i en spennende tid hvor nytt tankesett og mediemuligheter preger kommunikasjonsfaget, sier Klepper.

Samtlige team kunne ifølge juryen vise til grundig målgruppeinnsikt, en tydelig strategi og ikke minst en innovativ medieidé som favner målgruppen og deres mediebruk. En vinner ble kåret, og seieren i år gikk til et ungt team fra PHD, Mussa Dagnew og Christoffer Nergård. Sølvplassen ble også vunnet av et team fra PHD bestående av Jonas Floberg og Jørgen Aksnes, mens bronsen gikk til Red med Jarand Landmark og Erik Holm.

Oppgaven i Cannes blir å skape en innovativ mediestrategi i løpet av 24 timer for et veldedig formål.  Det norske teamet skal dermed konkurrere med team fra hele verden hvor den mest overbevisende kommunikasjonsstrategien med best uttak av idé blir kåret som vinner, så nå gjenstår det bare å krysse fingre for at vinnerteamet gjør det like skarpt i den internasjonale konkurransen, sier Gareth Williams fra Capa.