Young Lions Media 2015

Fra venstre: Michiel Brankaert, Victoria Thompson fra OMD, Gareth Williams fra CAPA og Espen Klepper.

Vi har kåret årets nasjonale vinner, i konkurransen om å delta i Young Lions Media i Cannes i juni.
For sjette året på rad har Mediebyråforeningen i samarbeid med CAPA, Norges representant for Cannes Lions, avholdt den nasjonale konkurransen om å få delta i Young Lions Media. Syv unge team presenterte sine strategier basert på brief gitt av BrandOrg, med mål om å øke rekrutteringen av norske nystartede og etablerte band til organisasjonen.
– I år som i fjor var det knivskarp konkurranse om de øverste plassene, og i den forbindelse har juryen hatt en morsom, og samtidig krevende jobb med å komme frem til de endelige vinnerne, sier Espen Klepper, styreleder i Mediebyråforeningen.
– Først og fremst er vi imponert over at de arbeidene som ble presentert holder et meget høyt nivå, og det er utrolig gøy å se at det gror godt med nye, flinke, motiverte og unge team som i fremtiden vil være med å utvikle mediebyråbransjen videre. Vi er nå helt klart inne i en spennende tid hvor nytt tankesett og mediemuligheter preger kommunikasjonsfaget, sier Klepper.

Samtlige team kunne ifølge juryen vise til grundig målgruppeinnsikt, en tydelig strategi og ikke minst en innovativ medieidé som favner målgruppen og deres mediebruk. En vinner ble kåret, og seieren i år gikk til et ungt team fra OMD, Victoria Thompson og Michiel Brankaert. På Sølvplass kom teamet fra RED Media Consulting med Marie Slettvold og Danielle Posejpal, mens bronsen gikk til IUM med Marianne Solheim og Eva Reppen.

– Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen, sier at oppgaven i Cannes blir å skape en innovativ mediestrategi i løpet av 24 timer, ofte for et veldedig formål. Det norske teamet skal dermed konkurrere med team fra hele verden hvor den mest overbevisende kommunikasjonsstrategien med best uttak av idé blir kåret som vinner. Og vi har jo en plass å forsvare; det norske teamet kom på bronseplass i fjor.  Nå gjenstår det bare å krysse fingre for at vinnerteamet gjør det like skarpt i den internasjonale konkurransen, avslutter Gjerstad.

I juryen satt:  Gareth Williams, kommersiell direktør, CAPA kinoreklame Henrik Birkeland, Bronsevinner fra Cannes i 2014. Martin Bentzen, adm, dir i MEC og Espen Klepper, CEO, Omnicom Media Group. (OMD og PHD)