Tilbake til Byrålederne

Navn: Torstein Rafgård

Jobber i: OMD

Tittel: Adm. dir.

1. Hva var din første jobb i bransjen?

Min første jobb i bransjen var som analytiker i det tyske analyseselskapet GFK. Her jobbet jeg med analyse og rådgivning for kunder som Orkla, Mills, Kelloggs og VG, og det var en veldig god skole å diskutere spennende problemstillinger med representanter fra flere av landets ledende annonsører.

1. Hva synes du er det mest spennende med å lede et mediebyrå akkurat nå?

Mediebyråene opererer i frontlinjen av en bransje i en rivende utvikling. Byråenes innflytelse blir større, bredere og dypere for hvert år som går. Å lede et byrå som OMD gjennom en så dynamisk utvikling er fantastisk spennende, og det er herlig å jobbe sammen med engasjerte medarbeidere, inspirerende kunder og samarbeidspartnere, samt å være en del av et stort internasjonalt nettverk proppfullt av kompetanse.

1. Hvilken kompetanse er det annonsørene er mest opptatt av at dere har in-house i dag?

Annonsørene skal ha høye forventninger til kompetanse til sitt mediebyrå og det opplever jeg heldigvis at våre kunder har. Bortsett fra det opplagte mht å ligge i forkant av alle aspekter innenfor digital markedsføring er kundene opptatt av strategisk kompetanse. De ønsker partnere som forstår businessen de opererer innenfor, som er i stand til å diskutere og utfordre etablerte sannheter, og som har kompetanse til å stake ut en tydelig kurs gjennom å identifisere de riktige KPI’s. Husk at et byrå ikke er mer verdt enn verdien av problemstillingene det bidrar til å løse…

1. Hvis du skal trekke frem et stolt øyeblikk siste året for byrået du leder?

Det siste året har vært fylt av stolte øyeblikk for OMD og det er masse positivt å trekke frem. Vi har vunnet flere nye kunder blant annet Yara og Klarna, utvidet samarbeidet med Telenor, dominert ANFO Effekt for 6. år på råd, blitt shortlisted til Festival of Media som eneste norske mediebyrå, ansatt en rekke spennende medarbeidere og bidratt til å sette et høyst nødvendig søkelys på hvordan deler av influencer-bransjen opererer.

1. Hva er det mediebyråene skal bli bedre på fremover?

Jeg kan bare snakke for oss selv, men vi jobber hardt hver eneste dag for å fremstå som et høyst engasjert byrå som leverer helhetlig rådgivning på tvers av digitale og analoge kanaler, som aktivt inkluderer kundereisen i rådgivningen, og som kontinuerlig introduserer nye og relevante muligheter der det er naturlig.