Tilbake til Byråpraten

Byråprat med Anja Bøgwald, Digital Lead, Carat

Hvilket ansvar følger med de ulike rollene ansatte har i et mediebyrå? Hva snakker de mye om med sine kunder om akkurat nå, og hva er de spesielt stolte av på sin arbeidsplass? Det får du vite mer om i Byråpraten.

Navn: Anja Bøgwald

Mediebyrå: Carat

Tittel: Digital Lead

1. Hva innebærer din stilling i Carat og hvilket ansvar har du i ditt daglige arbeid?

Som Digital Lead i Carat er jeg ansvarlig for at de digitale markedsaktivitetene til kundene leverer så godt som mulig. Det innebærer naturlig nok at vi sammen med kunden utvikler en tydelig og målbar strategi, som legger grunnlaget for hvordan vi skal bygge merkevaren og drive salg på kort og lang sikt. Mitt ansvar er på sett og vis todelt. Jeg skal sørge for at de digitale kampanjene leverer som de skal og helst over foreventningene i det daglige arbeidet, samtidig som jeg er ansvarlig for at kundene kontinuerlig videreutvikler seg og tester nye muligheter i de digitale plattformene. Her snakker jeg mye om det digitale, men det er helt klart nødvendig at de digitale kampanjene er godt synket med hva som skjer på for eksempel OOH, TV, radio og print. Det viktigste av alt er at vi responderer på forbrukeren sine behov og skaper en god kundeopplevelse uavhengig av flater. Dette er grunnleggende for å skape en bærekraftig vekst for bedrifter.

1. Er det èn ting du kan trekke frem som du snakker mye med dine kunder om akkurat nå?

Høsten er en tid hvor vi bruker mye tid på å legge strategien for året som kommer, så nå snakker vi mye om hva vi skal gjøre i 2021. Det er noen temaer som dukker mer opp nå enn tidligere. Vi snakker mer om mulighetene innen automatisering og dynamisk annonsering på tvers av digitale flater. Her ligger det mye potensiale som kan bidra til å løfte den digitale kommunikasjonen til nye høyder, samtidig som det gjør oss mer agile i forhold til å tilpasse oss til endringer i markedet på en effektiv måte. Dette er absolutt ikke noe nytt, men nå begynner det å bli mer et must enn et valg. Forbrukeren stiller stadig større krav til hva vi deler med dem, og for å nå frem til folk så er vi nødt til å være relevante og respondere på deres behov. Vi går fra massekommunikasjon til en mer en-til-en tilnærming.

1. Noe faglig eller bransjerelatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Når det gjelder det faglige er det mange temaer jeg brenner for. Men en kundesentrisk kommunikasjon som responderer på folk sine behov, uten å bli for «masete», er helt klart noe jeg både nyter å oppleve selv og jobber for å oppnå sammen med mine kunder. La oss si at man handler mat på nett, og man i siste liten blir påminnet om at man har glemt å ta med melk. Det er noe som kan redde frokosten neste dag, og dermed skape en positiv kundeopplevelse og øke lojaliteten. Når man bidrar til å forenkle hverdagen til sine kunder skaper man et langsiktig forhold som vil resultere i en bærekraftig vekst. For å oppnå en-til-en kommunikasjon som responderer på den enkeltes behov er man nødt til å automatisere kommunikasjonen på tvers av flater.

1. Hva er du spesielt stolt av på din arbeidsplass?

Det jeg er mest stolt av i Carat er uten tvil de flotte folka jeg samarbeider med. Jeg er så heldig å få jobbe med utrolig dyktige kollegaer og samarbeidspartnere hver eneste dag. Ingen dager er kjedelige, og det er alltid noe nytt å lære. Jeg synes det vi får til i dentsu familien er imponerende. På tvers av fagfelt finner vi frem til de smarteste løsningene sammen med kundene våre, og det er takket være den unike kunnskapen som ligger i hver enkelt av oss.

1. Kan du dele ditt beste hjemmekontor tips?

Vanskelig å dele kun ett tips, så deler mine topp 3:

-Ta pauser, helst 5-10 minutter hver time. Dette tipset har jeg egentlig «stjålet» fra min fysioterapeut, men det har hjulpet mye.

-Walk-and-talk når det er mulig å ta møter uten å være i nærheten av skjermen.

-Sørg for at du får nye impulser, utenfor husets fire vegger innimellom. Ta gjerne en sykkeltur til kontoret for å få litt frisk luft  og treffe kollegaer innimellom, om du har muligheten til det.