Global undersøkelse om mangfold og inkludering går i felt – og du kan bidra!

Markedsførere globalt skal finne ut hva som skal til for å skape en mer inkluderende og mangfoldig bransje. 

Den globale undersøkelsen Global DEI (Diversity, equity and inclusion) Census 2023 går i felt 15. mars. Den globale undersøkelsen er planlagt presentert under reklamefestivalen i Cannes i juni. Den norske delen av dette prosjektet vil legges frem over sommeren.

Undersøkelsen er initiert av WFA (World Federation of Advertisers) som har med seg flere andre globale organisasjoner i prosjektet. Målet med undersøkelsen er å belyse tilstanden av mangfold og inkludering bransjen. Videre skal undersøkelsen avdekke sentrale DEI-spørsmål, muligheter og prioriterte områder for handling og atferdsendring. Til slutt skal undersøkelsen spore bransjens endring ved å sammenligne årets tall med Census DEI undersøkelsen fra 2012. 

https://www.youtube.com/watch?v=gJ9hnckphbg 

I Norge er ANFO som en del av WFA sentral i undersøkelsen. Som et bransjeinitiativ har vi selvsagt også med oss Kommunikasjonsforeningen, Kreativt Forum, Mediebedriftene, Mediebyråforeningen, INMA og Grafill. Dette er definitivt et bransjeinitiativ.

“The challenges that we face when it comes to diversity, equity and inclusion vary by country and by region. The more people that complete the global census, the greater the granularity of our understanding and the more focused our solutions can be. There are lots of actions that we can take, this global survey will help identify the most effective ones,” said Susan Akkad, Senior Vice President, Local and Cultural Innovation at The Estée Lauder Companies, and WFA Global Diversity Ambassador.

Vi setter stor pris på din deltakelse og du kan svare på undersøkelsen her.  

Undersøkelsen ble gjort første gang i 2021. Globalt var 160 organisasjoner involvert for å fremskaffe et datagrunnlag fra 10 000 respondenter i 27 land. Den gang var ikke Norge med. Her kan du lese om studien og de viktigste funnene fra 2021. Les om studien her.