Hva er et mediebyrå og hva gjør de?

10 mediebyråer og 500 mennesker forvalter 9 mediemilliarder.

Mediebyråenes oppgave er å hjelpe annonsørene å øke avkastningen på sine markeds- og medieinvesteringer. Basert på innsikt og kunnskap om målgrupper og medievaner jobber mediebyråene for å hjelpe annonsørene med å få mest mulig ut av sine mediebudsjetter, enten det handler om tradisjonelle medier, nye medier, egne medier eller fortjente medier. Arbeidsoppgavene spenner fra innsikt og rådgivning til mediestrategi og –planlegging, samt optimering av medieplaner med forhandlinger og plasseringer. Mediebyråenes arbeidsmodeller er ulike, men felles for alle er: Return of Marketing Investment.

Hva gjør et mediebyrå?

Et mediebyrå sørger for at annonser og markedsføring vises på rett sted, til riktig tid, til de riktige menneskene. Mediebyråene hjelper kundene med å få mest ut av sine investeringer og fungerer som forhandler mellom kunden og mediene. Mediebyrået skal gi kanalnøytral medierådgiving som fokuserer på din virksomhets resultater i den konkurransesituasjonen dere befinner dere i. Et mediebyrå og skal ha kompetanse innen kommunikasjon, medier og teknologi.

  • Innsikt og analyse
  • Kunnskap om mediene; deres egenskaper og effekter
  • Mediestrategi på kanalnivå
  • Sosiale medier, søkemotoroptimalisering og webanalyser
  • Internett- og søkemotormarkedsføring
  • Medierådgiving og –planlegging
  • Medieforhandlinger
  • Gjennomføring og kontroll
  • Dokumentering av effekt