Medievalg

I dagens medievirkelighet har vi et enormt utvalg av kontaktflater å velge mellom.
Noen eksempler er, finner du nedenfor. Ønsker du mer kunnskap om hver enkelt kanal, så finner du det under fanen «medier».

  • Tradisjonelle massemedier (TV, avis, magasin m.m.)
  • Egne medier (hjemmeside, Facebook side, Twitter konto, produktdesign/emballasje etc.)
  • Relasjoner (venner, kollegaer, opinionsledere, kunder, ansatte, leverandører m.m.)
  • Butikk (Cart, butikkdemo, hylleplass m.m.)
  • Redaksjonell plass (tradisjonelle medier, blogger, forum og andre sosiale medier)
  • Dialogmedier (online, mobil, chat, stands, e-dm m.m.)
  • Utendørs (Boards, adshel, events, nær butikk, moveboards, mobil m.m.)
  • Annet (sponsing, produktplassering, utplasserte skjermer m.m.)

Den store jobben deretter handler om å velge de som vi tror har det største potensialet til å løse den aktuelle oppgaven. Ofte vil medierådgiveren ta utgangspunkt i kundereisen eller kjøpsprosessen når hun skal foreta denne typen vurderinger. Stegene i kundereisen tegnes opp, og kandidatmedier vurderes ift. å kunne levere effekt på de ulike stegene.

Ønsker du å lære mer om medier og medieplanlegging anbefaler vi å lese boken «Medieplanlegging» skrevet av Svein Larsen hos Futatsu Industries og Mona Solvoll på BI.
fagbokforlaget.no/Medieplanlegging