OPP-dagen 2019

Mediebyråforeningen og dets medlemmer mener at vi kan bli dyktigere og mer bevisste på å løfte frem kvinner. Derfor har vi startet OPP – som har som mål å øke bransjens attraktivitet ved å styrke kvinners posisjon i mediemarkedet. En arena og et konsept for å realisere viktige målsetninger for kvinner. OPP som konsept skal løfte og oppmuntre kvinner til å ta den plassen de fortjener samt skape kjønnsmessig likevekt i lønn, ledelse og talerstoler i bransjen.
8.oktober arrangerer vi OPP-dagen, en åpen fagdag og seminar, med tema «Ledelse og kjønnsbalanse» .
På OPP-dagen 2019 vil du få høre lærerike foredrag fra disse inspirerende menneskene:

Kristin Skogen Lund, Konsernsjef Schibsted

«Å lede i endring»

Kristin Skogen Lund begynte som konsernsjef i Schibsted 1.desember 2018. Hun kom da fra stillingen som Administrerende Direktør i NHO. Blant Kristins tidligere stillinger er Konserndirektør i Telenor, Administrerende Direktør i Schibsted-selskapene Aftenposten, Scanpix og Scandinavia Online, samt stillinger hos Coca-Cola Company, Unilever, og den norske ambassaden i Madrid.  Kristin Skogen Lund har også vært NHO President, og medlem av styret bl.a. Ericsson og Orkla. Hun er i tillegg styreleder i Oslo Filharmonien. Siden 2015 har hun vært medlem av Global Commission on the Economy and Climate, og ILOs Global Commission on the Future of Work. Hun har en MBA fra INSEAD og en Bachelorgrad i internasjonale studier og bedriftsøkonomi fra University of Oregon.

 

Geir Lippestad, Leder og Advokat i advokatfirmaet Lippestad

«Hvilken kunnskap har ledere i dag om mangfold?»

Skal lederen og bedriften tilpasse seg mangfold, eller skal mangfold tilpasses bedriften?

Geir Lippestad er leder og advokat med allsidig bakgrunn fra både privat og offentlig virksomhet. Fra 2015-2018 var han byråd for næring, eierskap og mangfold i Oslo. En rekke styreverv og over 6 år som generalsekretær i en Norges største interessepolitiske organisasjoner. Han har i mange år vært opptatt av å synliggjøre mangfold som verdi i samfunnet generelt og i organisasjon og næringsliv spesielt.

 

Astrid Undheim, Leder for AI i Telenor

«Hvorfor teknologibransjen trenger flere kvinner, og hvorfor velge teknologi»

Astrid Undheim er leder for AI i Telenors forskningsavdeling. Hun har jobbet i Telenor siden 2009 og har bakgrunn fra NTNU med en Master og Doktorgrad i IKT/Telekommunikasjon. Astrid har blitt kåret til en av Norges 50 fremste tech kvinner av Abelia og ODA både i 2018 og 2019. Hun deltok i Statistikklovutvalget (NOU:2018:7) , og er  nå en del av utvalget som skal gjennomgå de etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond utland (SPU).

 

Anne Grethe Solberg, Sosiolog (PhD)

«Ledelse og kjønnsbalanse»

Anne Grethe Solberg er sosiolog, konsulent, forfatter, ledercoach, og forsker. Hun er spesialisert i tiltak som øker kjønnsbalanse.

 

Ellen Mossin Olesen, Leder og gründer

«Når eneste mangfoldet er fargen på slipset»

Hva er OPP-siden ved å rekruttere annerledes og tenke mangfoldig?

Ellen brenner for aktive verdier, levende samfunnsoppdrag og annerledes rekruttering. I 2003 hadde hun en idè om å starte et verdibasert kurssenter for mennesker uten jobb. Mennesker som opplevde ikke å bli sett for sitt potensial. Reaktorskolen skulle være en likeverdig skole som fremmet mangfold og der bedrifter skulle få erfare at det å tenke mangfoldig og gi mennesker muligheter – gir gode resultater. For å lykkes måtte hun leve som hun lærte. Da hun sa takk for seg i 2015, hadde skolen 350 medarbeidere i 48 lokasjoner og over 100,000 mennesker hadde fått nye muligheter. I 2015 reiste hun på en verdiekspedisjon for å samle data om hva de beste arbeidsplassene gjør for å leve verdier i kulturen. Hennes data levner liten tvil: De beste arbeidsplassene tenker mangfold og tar samfunnsansvar. I mai 2019 vant hun kåringen Global Woman Leadership Award – for de resultatene hennes engasjement og genuine tro på mennesker og muligheter har gitt.

 

Takk til våre sponsorer som bidrar til at OPP-dagen 2019 nå er en realitet. 

 

 

Bente Klemetsdal, EVP Sales & Marketing Aller Media

«Si JA».

Bente Klemetsdal er en leder med bred media erfaring. Hennes erfaring er opparbeidet gjennom over 20 år i medieselskaper både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Her har hun jobbet både med opprettelser av nye selskaper, endringsledelse, og den daglige operasjonelle ledelsen i et medieselskap på tvers av medieplattformer. Bentes nøkkelkompetanse inkluderer digitale medier, ledelse, salg og markedsføring, strategi, strategiske partnersamarbeid, betal-TV ledelse, radio virksomhet, og ledelse av Start-Up selskaper.

 

Morten Michalsen, Partner i Compete Consulting

«Hvorfor er likebehandling god ledelse?»

Morten Michalsen har 25 års erfaring fra mediebransjen, analysebransjen og reklamebransjen. Han har bl.a. vært Administrerende direktør i MTG TV (TV3, Viasat4, TV6, Viafree), mediebyrået Mindshare, og sittet i konsernledelsen i GroupM. Mortens spesialfelt er strategisk ledelse.

 

Christine Calvert, Tekstdoktor

«Hvordan påvirker du førsteinntrykket?»

Christine Calvert er Norges eneste Tekstdoktor. Hennes energi (og gullsko!) på scenen er velkjent. Christine har jobbet med skriving og kommunikasjon i 30 år – som tekstforfatter, global webredaktør, kursholder, og høyskolelektor. hun har blitt kåret til «Årets kursholder» av Confex og har fått høyeste skår av samtlige foredragsholdere på flere konferanser, bl.a. Best i Tekst 2019. Tekstdoktoren elsker godt språk og sitter i juryen på NTBs årlige språkpris. Hun har skrevet bøkene Skriv så det selger og Skriv for nettet – kort og godt.

 

Malin Maarud, Operations Manager i GroupM

Mari Anvik Berg, Account Director i Marvelous/IUM

«Future leaders? OM.F$%&# G»

Malin Maarud har vært med på å bygge den programmatiske avdelingen i GroupM fra start, og er ekspert på å utnytte mulighetene i programmatiske annonsekjøp, inkludert bruken av kunstig intelligens, maskinlæring og algoritmer.  I løpet av sine 5 år i bransjen har hun innehatt flere ulike stillinger i organisasjonen, og er i dag operasjonelt ansvarlig for den programmatiske enheten. Hun brenner for teknologi og talentutvikling, og hun kommer til å snakke om sin reise i mediebyråbransjen sammen med Mari Anvik Berg.

Mari Anvik Berg har 3 års erfaring fra mediebyrå hvor hun har fått bred erfaring fra flere avdelinger: både innholdsstrategi, som social media specialist og nå ansvarlig for reklameproduksjoner fra A-Å  i Marvelous. I tillegg har hun erfaring fra eventbransjen som musikkjounralist. Mari er et ungt talent og en digital pådriver, og hun kommer til å snakke om sin reise i mediebyråbransjen sammen med Malin Maarud.

 

Praktisk informasjon:

Dato og tid: Tirsdag 8.oktober kl 12. – 17.00

Sted: Vika kino

Pris:  Medlemmer av Mediebyråforeningen: 500 kr , ikke-medlemmer av Mediebyråforeningen: 1750 kr

Nå må du bare huske å melde deg på! 

 

Mediebyråforeningen og våre medlemmer ønsker at kvinner i større grad skal bli ledere innen mediebyråbransjen, både som toppledere og mellomledere.