OPP-dagen 2020

Likestilling, mangfold og kultur.

92% av deltagerne på OPP-dagen 2019 svarte at de ønsket at vi skulle fortsette å arrangere OPP-dagen, og i år vil vi fokusere på likestilling, mangfold og kultur, og har invitert sterke foredragsholdere vi tror vil kunne presentere temaene med litt forskjellig vinkling. Målet med dagen er at den enkelte skal gå tilbake på jobb litt klokere og inspirert til å ta grep og initiativ til å gjøre en bedre jobb, enten som leder eller ansatt.
På OPP-dagen 10. juni vil du lære mer om ledelse, kommunikasjon, mangfold, likestilling og kultur fra disse engasjerte menneskene:

Susanne Kaluza, Daglig leder på Litteraturhuset.

– Likestilling og hvorfor vi trenger mer enn bare hvite menn som pusher 50

Susanne Kaluza har blitt kåret til en ava landets 10 største ledertalenter av E24, Årets Meningsbærende Redaktør av Redaktørforeningen, Årets Kvinnelige Medieledertalent av Medienettverket og en av landets 100 mektigste kvinner av Kapital. Hun har tidligere vært daglig leder i SHE, spesialrådgiver for samfunnsansvar i Trigger, redaktør i Egmont Publishing, blogger, foredragsholder, og har jobbet ti år som journalist i Dagbladet Magasinet. Hun er utdannet ved Journalisthøyskolen i Oslo og har gitt ut fire bøker på Aschehoug, Forlaget Press og Respublica. Kaluza har tre barn på 6, 10 og 12 år og er innvalgt som varamedlem i Oslo bystyre der hun sitter i kultur og utdanningskomiteen.

Hanne Bjurstrøm, Likestillings- og diskrimineringsombud.

Hanne Bjurstrøm har vært likestillings- og diskrimineringsombud siden 2016. Ombudet arbeider med å fremme likestilling og hindre diskriminering både nasjonalt gjennom politisk påvirkningsarbeid og veiledning av enkeltpersoner og arbeidsgivere, og internasjonalt gjennom tilsyn med de FN-konvensjoner Norge har forpliktet seg til.  Bjurstrøm er utdannet jurist og (cand.jur.) og har vært lovrådgiver i Justisdepartementet, byrådssektretær,  advokat hos regjeringsadvokaten, og dommer og nestleder i Arbeidsretten.  I tillegg har hun ledet Norges delegasjon i FNs klimaforhandlingsleder og vært Arbeidsminister (AP) i den rød-grønne regjeringen fra 2009 til 2012.

Freddy dos Santos, Sponsor- prosjektleder Norsk Toppfotball

– Fotballen er vår beste integrerings- og mangfoldsbevegelse

Freddy dos Santos er en ekte Oslo-gutt og var en ganske god fotballspiller. Han var ambassadør for Vålerenga mot rasisme og har jobbet med mangfold og integrering i fotballen. Etterpå har han satt sitt virke som programleder i TV2 før han vendte snuten tilbake til fotballen, nå som sponsor-prosjektleder i Norsk Toppfotball.

Kjartan Slette, Gründer og COO i UNACAST.

– Hvordan vi feilet, lykkes, feilet, og lykkes igjen med mangfold hos Unacast.

Kjartan Slette er med-gründer og COO i Unacast – «The makers of the Real World Graph®». Unacast er et norsk selskap basert i New York som er ledende i den globale bevegelsen for å demokratisere tilgang til nøyaktig og transparent geografisk innsikt.

Unacast har ved flere anledninger blitt anerkjent for deres innovative kultur som er basert på anstendighet og mangfold. Før Unacast var Kjartan en del av grunnlegger-teamet i Tidal, som ble kjøpt opp av Jay Z i 2015.

Aina Lemoen Lunde, Direktør for Marked og digitalt salg i DNB ASA.

–Innkjøpsmakt og mangfold

Næringslivet møter stadig større forventning til å ta samfunnsansvar, også på områder som før var forbeholdt politikk og offentlige arenaer. I 2019 gikk DNB ut og stilte krav om likestilling hos sine leverandører. Nå er det ikke lenger nok å være best på pris eller leveranser, nå er også byårenes mangfold en del av avtalen. Vi får et innblikk i DNBs leverandørkrav, responsen i markedet og hvordan DNB selv jobber med likestilling.

Aina Lemoen Lunde har tidligere jobbet med reklame, PR og markedsføring i Coca-Cola, PR-operatørene, Cubus/Varner Gruppen, Bryggeriforeningen og Burson-Marsteller. Hun har også undervist i  på BI i en årrekke, og har skrevet flere fagbøker. Aina hadde også ansvaret for markedsføringen av Norges raskest voksende merkevare – Vipps.

Lena Lundgreen, Leder offentlig sektor i Microsoft Norge.

– Når mangfold er en forutsetning for sikkerhet

Lena er utdannet jurist og har tidligere vært Country Manager i Avanade og hatt andre operative stillinger i konsulentbransjen. Hun har også jobbet mange år som advokat og har spesialisering innenfor personvern. Nå er hun leder for offentlig sektor i Microsoft Norge, som dekker helse, utdanning, sentral stat, kommuner og transport. Hun har dyp innsikt i digitalisering  og skyteknologi, og jobber for at det skal være mulig å tilby bedre tjenester til innbyggere ved bruk av teknologi.

Martine kveim, gründer i young happy minds og chooOse

– Effekten av å bygge på det som er bra, istedenfor å reparere det som er feil.

Martine drives av å skape verdifullt engasjement som inspirerer til bevisste valg. Dette gjør hun som med-gründer av Young Happy Minds og CHOOSE  – to selskaper som begge tar seriøse tema ut i markedet gjennom lekenhet og positivitet. Young Happy Minds er en læringsplattform som kurser barn og voksne i teknikker som skaper robusthet, glede og engasjement. Den digitale klimpaplattformen CHOOOSE reduserer CO2-fotavtrykket til individer og bedrifter. På OPP-dagen 10. juni vil Martine dele sin gründer-historie og snakke om effekten av å bygge på det som er bra, istedenfor å reparere det som er feil.

Per Henrik Stenstrøm, FOREDRAGSHOLDER OG RÅDGIVER I KOMMUNIKASJON OG LEDELSE

– Slik takler du idiotene på jobben

Per Henrik Stenstrøm har vært programleder på tv og radio i en årrekke, og ledet i mange år P4s aktualitetsprogram Sytten Tretti og P4s Morgensending og han var politiets hjelper da han var programleder for kriminalmagasinet Etterlyst på TV. I tillegg har han vært leder for en rekke ulike redaksjoner, blant annet Vi Menn og TV2 Hjelper Deg. De siste årene har han vært programdirektør i P4. Stenstrøm har tatt AFFs Solstrand-programmet som regnes for å være Nordens beste lederutviklingsprogram. Han er også samarbeidspartner med rådgivningsselskapet First House. Stenstrøm er en meget populær og prisbelønt foredragsholder og en av de som virkelig stråler fra scenen. Har i mange år hatt medietrening og kurs for politikere, næringslivsledere, og ulike firmaer og organisasjoner.

Line Lybo Uppard, ekspert på kommunikasjon og personlig merkevarebygging.

– Helt sjef – er kvinnene klare?

Norge regnes som et av verdens mest likestilte land. Likevel  er kvinneandelen av ledere i norsk næringsliv skremmende la. Kvinner har både kompetansen og erfaringen, så hva er da grunnen til at så få kvinner når toppen? Standardsvaret er at samfunnet og arbeidslivet ikke har lagt forholdene godt nok til rette, at det er systemet som svikter. Vi må alle jobbe med å endre systemet, men er kvinnene klare når systemet er fikset? I dette foredraget peker Uppard på en rekke områder  der kvinnene selv må ta tak; kvinner har dårligere selvtillit enn menn, kvinner er ikke flinke til å skryte, kvinner bruker ikke nettverket sitt like effektivt som menn, kvinner er dårligere likt, kvinner vegrer seg for makt og kvinner velger ofte bort karrieren når de blir mødre.

Line Lybo Uppard er utdannet markedsøkonom fra NMH og har en Master Degree i Business og Organizational Communication fra Emmerson College i Boston. Nå er hun og partner Signy Fardal aktuelle med boken Helt Sjef – om kvinner og ledelse, og veien til toppen.

Ole Aleksander JanzSo, Partner i Teft.

– Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i mediebransjen.

Fortsatt tjener kvinner mindre enn menn. Hvordan takle lønnsforhandlinger og lønnstilbud? Hva kan selskapene gjøre? Branjserapporten er den tiende årlige åpne medarbeiderundersøkelsen for spesialister og ledere i medie- og kommunikasjonsbransjen. Den måler motivasjon, trender blant ansatte og ikke minst lønn. Årets rapport er basert på over 1440 respondenter.

Ole Aleksander Janzso er partner i Teft og står bak den årlige Bransjerapporten som kartlegger lønnsnivåer og forskjeller blant ansatte i medie- og kommunikasjonsbransjen. Ole har jobbet med rekruttering og rådgivning for byråer og markedsavdelinger siden 2004.

Paneldebatt:

«lønnsforskjeller».

I rapporten til bemanningsselskapet Teft viser det seg at det er store lønnsforskjeller i bransjen vår. Vi lurer på hvorfor det er sånn, og om det er riktig eller feil? Er vi alle like og like mye verdt, hvilken betydning har personlige egenskaper, og er all erfaring like verdifull? Skal vi akseptere dette eller må dette endres, og i så fall hvordan gjør man det?  Vi har fått med oss et panel med meninger om dette temaet.

Disse deltar i panelet:

Britt Nilsen, Bærekraftsjef i Schibsted

Bente Kvam Kristoffersen, Adm. Dir. i Trigger

Thomas Høgebøl, CEO & Founder, NOA – The North Alliance

Pelle Stensson, Adm. Dir. Dentsu Aegis Agency Group Norway

Anja Palmer Skagestad, Merkevaresjef i VG

Endelig program for dagen kommer snarest.

Praktisk informasjon:

Dato og tid: Onsdag 10. juni, kl 11 – 16.00

Sted: Vika kino

Pris:  Medlemmer av Mediebyråforeningen: 500 kr , ikke-medlemmer av Mediebyråforeningen: 1950 kr (Påmelding er bindende.) Melder du deg på innen 3. april er prisen 1500 kr.

Mediebyråforeningen og våres medlemmer ser viktigheten av å fokusere på mangfold. Likestilling og mangfold skaper grobunn for god arbeidskultur og vil bidra til utvikling og fremskritt. Dette er et samfunnsansvar vi som bransje ønsker å ta, gjennom å arrangere OPP-dagen.