Tilbake til Sommerpraten

Sommerprat med Børre Sunde, Adm.Dir. i IUM/Mediabrands

Hva er mediebyrå ledernes beste hjemmekontor tips,  hva tenker de om høsten, og hva er deres planer for sommeren? Det får du vite i Sommerpraten.

Børre Sunde, Administrerende Direktør i IUM/Mediabrands og styreleder i Mediebyråforeningen.

1. Hva er det som opptar deg mest i ditt daglige virke nå med Covid-19 og hva er det mest utfordrende ved å lede i disse dager?

Som alltid er vår viktigste prioritet å ta vare på våre kunder ved å være «tett på», gi dem objektive faglig kvalifiserte råd, samt drive effektive og resultatfremmende aktiviteter. Dernest sørge for at våre ansatte blir godt ivaretatt, at de har det de trenger for å jobbe effektivt på hjemmekontor, og at kommunikasjonen flyter effektivt mellom folk som vanligvis jobber fysisk tett sammen.

Det mest krevende har vært å «navigere i ukjent terreng uten kart» og ta beslutninger på mangelfult beslutningsgrunnlag. Det har også vært utfordrende å ikke ha den daglige fingeren på pulsen i bedriften og ikke møte mine ansatte på regelmessig basis.

1. Våren har vært spesiell, så hva tenker du om høsten og hva blir viktigst å fokusere på for din organisasjon?

Høsten blir den mest spennende noen gang. Andre halvår er normalt preget av full fart. Håpet er selvsagt at det blir slik i år også, men det er selvsagt faktorer som kan slå inn og dempe utviklingen. Jeg velger å være positiv og spå at aktivitetsnivået tiltar, og at vi tidlig i høst er oppe i tilnærmet normal marsjfart. Hovedfokus etter ferien blir å komme tilbake til en «ny normal» arbeidssituasjon så langt forholdene tillater det. Det betyr mer tid på det fysiske kontoret og masse «face time» med våre kunder. Utover dette må vi selvsagt tanke avslutning 2020 og ikke minst budsjettene og planlegge neste år.

1. «Ut av alt vondt kommer det noe godt» sies det – hvilken lærdom bør vi ta med oss videre?

«Sett fra fly» har den perioden vi har vært gjennom vist meg at vi mennesker har en fantastisk tilpasningsevne. Og at mye går bra om vi hører på folk som vet hva de snakker om.

Rent praktisk er er læringen at hjemmekontor er effektivt, at elektronisk kommunikasjon fungerer, at gode møter kan være korte og at man aldri kan informere nok. Samtidig, at det vi driver med er «people business» og at forretningen over tid vil lide under mangel på fysiske møtepunkter og kontakt.

1. Kan du dele ditt beste hjemmekontor tips?

Hold på rutinene. Ha en så normal arbeidstid og -dag som mulig. Unngå å la dagene bli en stor «saus» av jobb og private gjøremål om hverandre. Det viktigste: Bruk tiden du sparer på jobbreise til å få en daglig dose mosjon og frisk luft!

1. Hva gjør du i sommer og hvor vil du tilbringe sommeren?

Sommeren 2020 er «Operasjon nedskalert ferie». Fire uker i Huntinton Beach i California er byttet ut med hjemmeferie, båtturer i indre Oslofjord, en liten tur på fjellet og noen dager på Sørlandet. Blir fint det! Reise kan vi gjøre neste år…