Tilbake til Sommerpraten

Sommerprat med Kristin Brimi, Managing Director i Vizeum

Hva er mediebyrå ledernes beste hjemmekontor tips, hva tenker de om høsten, og hva er deres planer for sommeren? Det får du vite i Sommerpraten.

Kristin Brimi, Managing Director i Vizeum.

1. Hva er det som opptar deg mest i ditt daglige virke nå med Covid-19 og hva er det mest utfordrende med å lede i disse dager?

Det som opptar meg aller mest om dagen er kunder og ansatte, utvilsomt. Nå som ellers. Vi må sikre at vi forstår situasjonen som den enkelte kunde befinner seg i for å kunne gi verdifulle råd. Vi må ikke bare forstå markedet, men også hvordan endringene påvirker kundenes, og kundenes kunder, både på kort og lang sikt. Det kommer en tid etter corona, det må vi være forberedt på.

Vi er, som andre mediebyråer, preget av situasjonen, og jobber systematisk og kontinuerlig med egne planer for hvordan vi best tilpasser oss kundebehovene fremover. Målene våre er de samme, men hvordan vi skal nå dem er naturligvis i endring. Som resten av markedet. Men ingenting av dette løser vi uten folka våre. I en tid der vi har stappfulle verktøykasser, er tross alt de ansatte det mest verdifulle og de viktigste ressursene vi har. Å legge til rette for at de skal ha både motivasjon og mulighet til å gjøre en solid jobb for kundene våre, er viktig for meg. Men jeg har virkelig kjent på at det er krevende å lede et selskap fra hjemmekontor. Den energien som vi får, når vi er sammen, er ikke like lett å gjenskape gjennom digitale møter og treff. Det har vært en stor omstilling som leder, som har lært meg mye.

1. Våren har vært spesiell, så hva tenker du om høsten og hva blir viktigst å fokusere på for din organisasjon?

Vi er godt i gang med å planlegge høsten og en av de viktigste tingene vi gjør er å sikre at vi er forberedt på kundenes behov. Vi ser at mye av markedsmidlene flyttes digitalt så det er blant annet viktig å sikre at kundene våre er digitalt forberedt. Dette handler ikke bare om betalt distribusjon, men om alle flater – og kanskje aller viktigst, kundenes egne. Det er en retning og utfordring som passer Vizeum spesielt godt.

1. «Ut av alt vondt kommer det noe godt» sies det – hvilken lærdom bør vi ta med oss videre?

Når alle ble tvunget inn i akutt omstilling har det vært fint å oppleve samholdet – selv om det har vært fra de mange hjemmekontor. Det å » stå i det» sammen, har oppi alt vært utrolig givende å oppleve. Folk har vært ekstra rause med hverandre, ekstra oppmerksomme på hverandre og man har brettet opp ermene for hverandre. På en finurlig måte har vi, tross avstand, kommet nærmere og blitt enda bedre kjent (det har jo vært gøy å få komme «på besøk» til hverandre og se hvordan det ser ut hjemme hos folk;). Og så har vi jo blitt gode på digitale møter, vi har stilt tyeligere krav til agenda og forventninger til gjennomføring – så oppi alt har vi nok blitt mer effektive. Dette er jo erfaringer som vi kommer til å ta med oss fremover. Men tiden har også vært en viktig påminnelse om at det er når vi er sammen – på ekte – at vi virkelig skaper magi, for det er gjennom fysiske møter mellom mennesker at de beste ideene slår rot. Og selv om vi har lært at Teams også funker til uformelle treff, fra hver sin sofa, er det få ting som trumfer fredagspilsen når vi er sammen.

1. Kan du dele ditt beste hjemmekontor tips?

Hjemme hos oss har vi hund, som har blitt skikkelig bortskjemt siste månedene. Men det å ta med seg henne på en liten tur ut midt på dagen, har vært viktig for meg. Man blir jo så innmari effektiv når man fyker inn og ut av digitale møter, at man ofte mist de 5-minuttene på veien som man trenger for å omstille seg til neste. Da har det vært fint å legge inn litt egentid i kalenderen og bruke noen minutter på å trekke pusten og myse mot sola. Og som hos mange andre, har kjøkkenet mitt vært kontoret, så det å pakke sammen pc og tastatur når arbeidsdagen er over, har vært symbolsk viktig for å skille jobb og fritid. Datteren min spør stadig vekk: «Når er du ferdig på jobb i dag mamma?» Det synes jeg har vært fint – for da har det vært tydelige forventninger til når kontoret må bli kjøkken igjen.

1. Hva gjør du i sommer og hvor tilbringer du sommeren?

Som de fleste andre skal vi feriere i Norge. Vi har kjøpt oss både hengekøyer og telt, og skal ta beina fatt ut i naturen. I Juli sykler vi Rallarvegen for deretter å gå opp vakre Aurlandsdalen. Resten av sommeren skal jeg være hjemme – og ta igjen mye forsømt sosial kontakt med gode venner. Så sommeren kommer garantert til å by på både mye grillmat og prosecco i hagen  – akkurat som vi fortjener!