Tilbake til Sommerpraten

Sommerprat med Marie-Louise Alvær, Adm. Dir. i PHD.

Hva er mediebyrå ledernes beste hjemmekontor tips, hva tenker de om høsten, og hva er deres planer for sommeren? Det får du vite i Sommerpraten.

Marie-Louise Alvær, Administrerende Direktør i PHD.

1. Hva er det som opptar deg mest i ditt daglige virke nå med Covid-19 og hva er det mest utfordrende ved å lede i disse dager?

At vi som organisasjon har vist samhold, pågangsmot, tilpasningsdyktighet og vilje til å løse utfordringer er det som har gjort at vi har kommet oss rimelig helskinnet gjennom denne krisen.

Det har vært utfordrende å ha mindre uformell kontakt daglig, jeg savner både informasjonen og energien man får ved å sitte sammen. Den første tiden var preget av større krav til raske endringer og tempo enn noen gang, kombinert med at vi satt på hjemmekontor og kjente på usikkerheten for hvilke konsekvenser pandemien ville få både for PHD, våre kunder og for samfunnet for øvrig.

Man setter pris på erfaringen man får ved å være leder i krisetider, det er ikke så ofte vi må stå i så alvorlige problemstillinger. Det er utfordrende å fatte gode beslutninger på usikkert grunnlag. og å møte behovet for informasjon og dialog med medarbeiderne. Alt blir forstørret i en slik situasjon, på godt og vondt, og jeg har fått mange nyttige erfaringer jeg tar med meg videre.

1. Våren har vært spesiell, så hva tenker du om høsten og hva blir viktigst å fokusere på for din organisasjon?

En etterlengtet og velfortjent sommerferie lader forhåpentligvis batteriene våre, og gir oss litt perspektiv, hva som har fungert med hjemmekontor og hvor mye den fysiske tilstedeværelsen på kontoret faktisk betyr. Vi har en spennende og travel høst foran oss så vi skal fokusere på erfaringene vi som organisasjon kan ta med videre, som større fleksibilitet, utnyttelse av digitale hjelpemidler og gode arbeidsprosesser. Og nyte fordelene ved fysiske møtesteder møtesteder igjen maksimalt!

1. «Ut av alt vondt kommer det noe godt» sies det – hvilken lærdom bør vi ta med oss videre?

Vi har vel fått med også tvilerne på at hjemmekontor kan være en effektiv og god løsning, og at den tilliten som organisasjoner i dag er bygget på holder vann. Jeg tror mange er rørt over omstillingsevnen og dugnadsånden vi har sett i samfunnet de siste månedene, og det inkluderer våre medarbeidere og PHD som organisasjon.

1. Kan du dele ditt beste hjemmekontor tips?

Vel, startet friskt med yoga og morgentur de to første ukene men nei, jeg har ikke så mange tips  og gode råd der. Det må i tilfelle være en liten peker mot kameravinkel, lyd og lys på video! Her var det mange som har en del å hente, meg selv inkludert.

1. Hva gjør du i sommer og hvor vil du tilbringe sommeren?

Jeg skal på roadtrip med barna, vi skal besøke noen venner i Molde og satser på at stopp og omveier underveis gir mange muligheter til å utforske det Norge har å by på av fjellturer, sightseeing og opplevelser. Er vi heldige får vi inkludert litt familie og venner på veien, og tatt i bruk både båt, sykkel og tog, vi legger det opp litt etter været. Til slutt blir det noen dager på hesteryggen med datteren min langt oppe på Dovre-fjellet mens sønnen er på sommerleir, det blir stas!