Tilbake til Unge talenter

Jobber i: PHD

Tittel: Digital rådgiver

Antall år i bransjen: 2 år

1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb?

Jeg er så heldig å ha en bred kundeportefølje som gir meg innsikt i flere bransjer, målgrupper og forbrukeratferd samtidig. De ulike målgruppene tar stadig i bruk nye sosiale medier, samt at de endrer måten de bruker mediene på, noe som gjør det spennende å kunne rådgi kunden på den best mulige måte på tvers på tvers av de ulike bransjene. Det er lett å kaste seg på bølger av nye populære medier, men noe av det mest spennende er rett og slett å se om de faktisk fungerer til de målene vi setter de til å løse.

1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå? / Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om?Nå har du sjansen.

I dag skjer det mye spennende i bransjen med tanke på å knytte sammen forskning og teknologi. Her i PHD har vi hatt planleggings- og samarbeidsplattformen SOURCE, gjerne kalt en reklamerobot, i mange år allerede, men nå ser vi at også flere byråer hiver seg med og ser viktigheten av et slikt verktøy. Verktøy som SOURCE gir oss muligheten til å produsere strategiske medieplaner basert på etablert forskning , teori og forbrukerpsykologi, og ikke minst å planlegge multikanal-kampanjer med presisjon. Verktøyet knytter oss også mer sammen med andre kontorer rundt om i verden hvor vi kan dele informasjon og kompetanse. Jeg er helt sikker på at flere byråer vil se seg nødt til å investere i et slikt verktøy fremover, så det blir utrolig spennende å se hvordan det utvikler seg.

1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Jeg og mine kollegaer blir ofte utfordret på kreativitet, en naturlig utvikling med tanke på bransjeglidningen mellom medie- og reklamebyrå. Som strateg er ikke kreativitet alltid høyest på listen over ting man skal bli bedre på, og ikke alle har den erfaringen de gjerne skulle hatt. Vi skal kunne levere gode strategiske medieplaner til kundene hvor kreative vinklinger på både kampanje oppsett og ulike formater er viktig. Som byråleder ville jeg viet uken  til å trene på kreativitet fordi kreativitet ikke er en egenskap man enten innehar eller ikke, kreativ tenking kan læres.

1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem 1 til 5 (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.
  2. Snapchat
  3. Netflix