Tilbake til Unge talenter

Unge talenter – Christoffer Nergård, PHD

Navn: Christoffer Nergård

Jobber i: PHD

Tittel: Video & Audio Manager

Antall år i bransjen: 3 år

  1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb?

Det mest interessante i min jobb er helt klart å hjelpe våre annonsører med de utfordringene de står i. Når man jobber i byrå så er det store privilegiet at man får muligheten til å jobbe på tvers av bransjer og kategorier. Det jeg finner mest interessant med nettopp dette er at du alltid må dykke ned i hver bransje og tilegne deg kunnskap om utfordringene, mulighetene og selve kundereisen i hver av bransjene. Eksempelvis jobber jeg med dagligvare, forsikring, TV-distribusjon, bil og FMCG. Ulike kategorier som krever ulik tilnærming til mediekjøp, samtidig som vi naturligvis jobber etter mange av de elementære markedsføringsprinsippene uavhengig av bransje. Plutselig er man «ekspert» innen mange kategorier og det liker jeg.

  1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå?

Jeg er så glad for at jeg kom inn i bransjen på den tiden jeg gjorde. Antall mediekanaler øker for hvert år og medielandskapet blir bare mer komplekst, noe som gjør jobben vi gjør utrolig gøy. Denne kompleksiteten i mediemarkedet er også det elementet som sørger for at vi marketing spesialister forblir relevante for våre kunder. Men det ene elementet jeg må trekke frem som det mest interessante for bransjen nå er de mulighetene vi har for å dokumentere effekt av de aktivitetene vi gjør. Komplekse modeller der man måler effekten av hver krone investert i markedsføring har blitt gjort i mange år, men nå, med all dataen vi har tilgjengelig blir disse modellene enda mer treffsikre og forklarende. Og det vakreste med det hele er man ikke er låst til å måle kun salg, men vi får også se hvordan aktivitetene vi gjør påvirker merkevareparametere utover bare salg. Eksempelvis persepsjon av merkevaren blant forbrukerne. Det er utrolig gøy å kunne se tilbake på hva som fungerte godt og hvor det finnes forbedringspotensiale, også blir jo modellene et viktig styringsverktøy for fremtidige medieplaner. På sikt så tror jeg at de annonsørene som gjennomfører modellering på sine aktiviteter vil vinne over konkurrentene som fremdeles famler halvveis i blinde

  1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Oi ja, det er et litt skummelt spørsmål å svare på. Min oppfatning er at det å være byråleder er en jobb som krever mer tid enn den ene uken dersom man skal gjøre noen større endringer eller tiltak. Ingenting skjer over natten i denne bransjen (bortsett fra medieplaner som endres i siste liten), så jeg tror jeg hadde brukt den første uken på å definere en klar retning for hvor jeg vil at byrået mitt skal, og hvem jeg vil at byrået skal være. På fredagen hadde jeg spurt eierne om jeg kunne utvidet tiden som byråleder og heller få de neste fire årene på å ta ut denne strategien i organisasjonen.

  1. Noe faglig eller bransjerelatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Noe jeg brenner for er sponsorsamarbeid i mediemiksen. Historisk er dette en aktivitet som ligger utenfor medieplanen og for meg er det merkelig. Sponsorat har, på samme måte som andre mediekjøp, noen ønskede utfall. Eksempelvis økt kjennskap. Når vi som rådgivere får en brief på målsettinger for en gitt periode så er det naturlig å vurdere og evaluere sponsorat på lik linje med andre kanaler i lys av de egenskapene spons har. I dag er dette ofte noe annonsøren gjør (og vil gjøre) på egenhånd, noe som kan hemme synergier på tvers av aktivitetene man gjør. Ja til synergieffekt!

  1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify, YR, YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.
    1. Spotify – Klarer meg ikke en dag uten musikk
    2. Facebook – Eller egentlig messenger-funksjonen som sørger for daglig kontakt med nærmeste venner i gruppechattene.
    3. Vipps – Det er så enkelt og deilig at jeg blir flau over at det ikke eksisterte tidligere enn det gjorde.
    4. HBO – For noen mesterserier de har i basen sin – Ser på HBO via RiksTV-appen så litt ære til RiksTV sin app også som jeg har blitt ganske avhengig av.
    5. Instagram – Liker å spionere på andre, men slenger fra meg en likes i ny og ne også. Er ikke noe ghost follower.