Tilbake til Unge talenter

Jobber i: Group M

Tittel: Programmatic Manager

Antall år i bransjen: 7

1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb?

I Group M har vi vært i endring de siste 12-18 månedene. Endringsprosesser er utfordrende, og har for meg vært både skremmende, spennende og lærerikt. Personlig så har jeg tydeliggjort egne ambisjoner og blitt tryggere på meg selv, noe som hjelper meg i mitt arbeid for å bygge videre på Group Ms programmatiske hub. Vi bygger flere digitale tjenestetilbud parallelt, og selv om alle har sitt nisjefelt er ambisjonen den samme for alle: å levere det best helhetlige resultatet for våre kunder. Vi er nysgjerrige og ambisiøse, og det er noe av det mest spennende for meg.

1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå?

Jeg kan nevne mange stikkord: Dynamisk annonsering, native- og content annonsering, eierskap til data, GDPR og konsolidering- og synergieffekter av kanaler. For meg er det mest spennende akkurat nå bruken av maskinlæring og skreddersydde algoritmer i annonsekjøp. Disse gir oss økt kontroll på hva vi kjøper og av hvem, samtidig som vi klarer å identifisere relevant varelager som også er mindre utsatt for høy auksjonskonkurranse og dermed høye priser. Brand safety er viktig for våre kunder og vi i Group M jobber kontinuerlig med løsninger for å sikre at våre kunders annonser blir vist i et sikkert miljø. Vi er faktisk den byrågrupperingen som kjøper størst andel av våre visninger gjennom private deals (i DBM). Markedsføring involverer mer enn medieplaner, og vi har nettopp ansatt en rom-fysiker!

1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Vi er et sterkt fagmiljø med mange spesialister innenfor ulike felt. Hvis jeg skulle ønske meg noe så er det at ekspertene hadde enda mer face-time med kundene. Jeg tror dette hjelper til å øke forståelsen for faget, og resultatene fordi vi er samstemte på strategi.

1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Teknologi er en viktig brikke i markedsføringen, og må bli valuert på lik linje med mediestrategi og kreativ utforming. Ved å bruke teknologi kan vi automatisere mange av prosessene som tidligere var manuelle, og vi blir dermed mer effektive. Når vi blir mer effektive kan vi gjøre mer med mindre, og bruke mer tid på kreativitet, strategi og utvikling.

1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem 1 til 5 (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.
  2. Instagram (not gonna lie)
  3. facebook (messenger)
  4. Ruter