Tilbake til Unge talenter

Unge talenter – Henrik Birkeland, Vizeum

Navn: Henrik Birkeland

Jobber i: Vizeum

Tittel: Media Lead

Antall år i bransjen: 6

  1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb? 

Det å kunne jobbe i Norges største fagmiljø med noen av Norges største merkevarer er veldig spennende. Som Media Lead har jeg ansvaret for å utarbeide mediestrategier og bygge økosystem som skaper synergier og driver resultater for kundene mine. Det mest spennende med jobben er å se disse strategiene komme til live og se hvordan de presterer. Samtidig må man hele tiden justere kursen underveis og take uforutsette ting. Det blir aldri en kjedelig dag på jobb!

  1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå? 

Det er utrolig spennende å jobbe i skjæringspunktet mellom data, teknologi og kreativitet. Samtidig er det engasjerende å se at vi i større grad beveger oss vekk fra siloene som har preget bransjen og inn i sømløs kommunikasjon på tvers av kanaler. Det skaper muligheter for historiefortelling på en måte som ikke var mulig for bare noen år siden.

  1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre? 

Jeg ville gitt alle ansatte noen timer i uken til å jobbe med innovasjon. Enten et jobbrelatert prosjekt eller et privat «passion project». Poenget er at man i større grad må dyrke innovasjons- og gründerkulturen i byrået. Med en bransje som beveger seg i en stadig høyere hastighet er det behov for at alle bidrar.

  1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Jeg ønsker at vi i mediebyråene skal bli mer kreative. Den tradisjonelle tanken har gjerne vært at kreativitet er noe som har ligget mest hos reklamebyråene og mange tenker nok fortsatt slik. Det skumle med å ikke dyrke kreativiteten er at man ender opp med å gjøre mye av det samme bare fordi det fungerte forrige gang. Ved å ha en kreativ tilnærming er det enklere å bryte ut av «komfortsonen» og skape noe som virkelig engasjerer. Jeg vil også oppfordre alle unge i bransjen til å delta på Young Lions – selv har jeg en bronsemedalje fra Cannes. Utrolig lærerikt!

  1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem 1 til 5 (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter. 
  2. Instagram
  3. Vipps
  4. Snapchat
  5. Spotify
  6. Facebook