Tilbake til Unge talenter

Navn: Knut Helge Risheim

Jobber i: GroupM

Tittel: Client Transformation Lead

Antall år i bransjen: 8 år (3 år i mediebyrå)

1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb?

For meg personlig er det mest spennende med jobben min i GroupM muligheten til å kunne sette meg ned med en kunde og snakke om problemer og utfordringer. Dette, knyttet med å utfordre kundenes mål og forretningsmodeller, er det beste premisset for å finne gode løsninger som fungerer langsiktig. Og ved å utfordre hverandre jobber vi sammen med å bygge kompetanse, både på byrå- og kundesiden.

1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå?

Det mest spennende i bransjen vår er den teknologiske utviklingen som virkelig har skutt fart. Utviklingen har skjedd både innefor hvordan vi kjøper medieprodukter, samt hvordan forbrukere konsumerer og produserer innhold, og ikke minst hvordan forbrukere gjennomfører kjøp og handlinger. Dette gjør at vi som rådgivere virkelig må holde oss oppdatert for sikre at våre annonsører kan nå de riktige menneskene og oppnå sine forretningsmål.

Dette utfordrer oss på to måter: Den første er hvordan kan vi bruke teknologien i vår favør for å oppnå våre felles mål, samtidig som vi får maskinene til å jobbe for oss gjennom algoritmer (AI og Machine Learning) og analysemodeller (attribusjon og salgsmodellering). Work smarter, not harder.

Den andre er hvordan vi utfordrer den tradisjonelle modellen for å gjøre medieplasseringer. Vi har i mange år snakket om Paid, Owned and Earned Media, men for de fleste har dette handlet om å plassere medier for kjøp eller innholdsproduksjon i kategorier. Det vi virkelig må gjøre er å trekke medieplanleggingen inn i bedriftens helhetlige kundereise, slik at den spiller på lag med salgs-, CRM- og fullfillment-systemer. Det er da vi kan skape langsiktige effekter.

1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Hadde jeg fått muligheten til å innføre ett tiltak ville det vært en «Hvorfor det?»-fredag. Slik at hver fredag skal alle sette av tid til å spørre seg selv og hverandre; «Hvorfor gjør vi X på denne måten?» slik at vi får en kultur for å hele tiden utfordre måten vi jobber på, og utfordrer de tradisjonelle mytene og arbeidsmetoden som er i bransjen vår.

1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Forbered dere for de globale e-handlesaktørene. Det forventes at Amazon snart lanserer i Norden, noe som sannsynligvis vil snu store deler av detaljhandelen og FMCG på hodet. Er du og dine kunde klar for det?

1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem fra 1 til 5 (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.
    1. Instagram
    2. Snapchat