Tilbake til Unge talenter

Unge Talenter – Malin Maarud, Group M

Navn: Malin Maarud

Jobber i: Group M

Tittel: Operations Manager

Antall år i bransjen: 4

 

  1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb?

I et mediemarked som er i kontinuerlig endring får man hele tiden  muligheten til å utvikle seg og tilegne seg ny kunnskap, spesielt innenfor programmatiske kjøp som jeg har jobbet med de 4 siste årene. Group M er flinke til å løfte frem yngre talenter og jeg har fått muligheten til å være med å forme deler av organisasjonen, noe som har vært utrolig lærerikt.

 

  1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå?

Det må være den teknologiske utviklingen, speiselt når det kommer til automatisering og bruk av algoritmer. Det har blitt tatt store steg de 4 siste årene jeg har vært i bransjen, hvor vi nå har fått tilgang på flere spennende vektøy som generer flere muligheter og bedre resultater for kundene.

Vi kommer heller ikke utenom at GDPR kommer til ha stor innvirkning på alle i bransjen fremover (kunder, byråer, medier og tech leverandører for å nevne noen) – det skal bli veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg gjennom det neste året og hvordan dette sammen med reguleringer, maskinlæring og algoritmer skal legge retningslinjene for hvordan vi jobber og leverer resultater for kundene. Jeg er sikker på at spørsmålene rundt GDPR kommer til å skape grobunn for nye smarte løsninger for kundene.

I tillegg er det veldig spenennde at vi nå har fått en ny type kompetanse inn i bransjen som eksempelvis datainginører, utviklere og til og med romfysikere!

 

  1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Hadde jeg vært byråleder for en uke ville jeg virkelig ha satt fokus på ”women in tech” – heldigvis er vi i GroupM allerede i startfasen med et konsept rundt dette, noe som virkelig motiverer meg. Jeg mener det er veldig viktig for mediebransjen, som har vært kjent for å ha flest mannlige toppledere, og få inn flere kvinner i lederroller. Spesielt innenfor den tekniske delen av bransjen så er det et overtall av menn og jeg har en drøm om at vi skal gjøre tech og data kult og spennende for alle – spesielt jenter. Det handler om å lage en arena hvor kvinner som jobber innenfor tech i bransjen kan samles i et fora med høy faglig kredibilitet og samtidig kan utfordre hverandre og overføre kompetanse.

 

  1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Gjør det enkelt – denne bransjen er verdensmestere når det kommer til å gjøre ting komplisert og ikke minst bruke stammespråk (meg selv inkludert) CPA, CPC osv. Når det kommer nye tekniske muligheter som algoritmer og maskinlæring, så er det fort gjort at ord og uttrykk blir avskrekkende. Eksempelvis, maskinlæring tar  utgangspunkt i historisk data og basert på dette forutser hva du kommer til å gjøre – dette kan være så enkelt som at Spotify foreslår en ny sang den tror du kommer til å like, basert på hva du har hørt på tidligere.

 

  1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem fra 1 til 5 (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.

 

  1. Instagram
  2. Snapchat
  3. Spotify
  4. Vipps
  5. Netflix