Tilbake til Unge talenter

Unge talenter – Martin Kværner Westbye, RED Performance

Navn: Martin Kværner Westbye

Jobber i: RED Performance

Tittel: Rdågiver

Antall år i bransjen: 4 år

  1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb? 

Det må være de forskjellige bransjene og forretningsområdene vi beveger oss i. Jeg får muligheten til å snakke med mange bedrifter som har forskjellige forretningsmessige utfordringer og målsettinger. Jeg får rett og slett testet meg selv – både faglig og personlig.

  1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå? 

Det må være den teknologiske utviklingen hvor ting går enda fortere,  ting blir mer tilgjengelig og valgene blir flere. Det er spennende å manøvrere seg mellom mulighetene nå i 2018 der hvor nærmest alt kan måles. Det er gøy å jobbe med posisjonering av merkevarer i en hverdag stappfull av støy, og med god innsikt har vi merket at vi blir en rådgivende part på flere stadier i verdikjeden.

  1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre? 

For øyeblikket er jeg ikke byråleder, så jeg tenker at jeg eventuelt får komme tilbake til det. Ellers mener jeg at vi må fortsette å være nysgjerrige og engasjerte. Det er viktig at vi er direkte og ærlige i møte med kundene, og heller ikke styrer unna det å utfordre gamle, vedtatte sannheter. Noen selvfølgeligheter dør aldri ut, vil jeg si. Ville kanskje innført en regel mot å skrive en hel e-post i emnefeltet…

  1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Jeg er tilhenge av at vi ikke skal prakke for mange valg på forbrukerne. Folk vil ikke ha flere eller færre valg, de vil ha bedre valg. Det er et fenomen at når utvalget blir for stort og valgene blir for mange, så lammes folk av beslutningsvegring uten ekte preferanser. Jeg tror folk kan kjenne seg igjen i Netflix-utfordringen, der man bruker lenger tid på å finne en film enn filmens faktiske varighet.

Tror vi kan se en liten endring i forbrukeratferden etter hvert hvor folk ikke vil ha så mange valg. Dette vil kanskje føre til at flere bedrifter går inn i nisjer med nye merkevarer, enn at de store merkevarene ekspanderer produktlinjen for å ha enda en ting som skal løse et problem for alle.

  1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem 1 til 5 (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter. 
  2. Spotify
  3. Ruter
  4. Vipps
  5. facebook
  6. Netflix