Tilbake til Unge talenter

Unge talenter – Masha Scekic, IUM

Navn: Masha Scekic

Jobber i: IUM

Tittel: Digital Rådgiver

Antall år i bransjen: 7 år i mediebransjen totalt, 1 år mediebyrå

  1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb ?

Det mest spennende med min jobb er at ingen dager er like. Hver dag fører med seg nye problemstillinger og utfordringer vi skal løse på vegne av våre kunder. Denne allsidigheten i hverdagen setter jeg stor pris på. Så er det ekstra givende når du blir tatt med i «varmen» hos kunden, og de anser deg som en sparringspartner fremfor bare en leverandør av medietjenester. Det krever selvsagt at man utviser forretningsforståelse og at man setter seg godt inn i kundenes utfordringer i markedet, og det produktet man jobber med.

  1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå?

 Vi jobber i en bransje som er i kontinuerlig utvikling. Hvis du er litt nysgjerrig og lærelysten av natur, så er jo den bransjen vi jobber i helt fantastisk. Vi jobber med å skape engasjement gjennom kommunikasjon. Teknologi åpner for nye muligheter og mediebyråer leverer helhetlige løsninger i mye større grad enn før. Det at man får vært med på «hele reisen» fra konsept til medieuttak, er supergøy . Mediebyråer har jo blitt rangert iht Annonsørrapporten rapporten 2017, som den viktigste samarbeidspartneren innenfor kommunikasjon og markedsføring. Dette bidrar til å skape enda mer engasjement og tillit til å levere utradisjonelle, kreative konsepter og uttak av mediebyråene. Vi i IUM jobber daglig med slike prosesser.

  1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Jeg er av den oppfatning at når man runder 30, og man gjerne har jobbet noen år, velger man den arbeidsplassen og det lederskapet som representerer de verdiene en selv har, eller i hvert fall en kan identifisere seg med. Man blir kanskje mer selektiv og stiller større krav, både med tanke på karrieremuligheter og personlig utvikling. Det skal være like givende for begge parter – litt som i et forhold – mener jeg. Så, for å konkludere vil jeg nok ikke endre på så mye i det byrået jeg befinner meg i nå, dersom jeg ble byråleder for en uke.

Men, hvis jeg skal føye til noe så er det nok oppfordring til alle de fantastiske kvinnene i denne bransjen til å være mer synlig, og ta over noen av de faste spalteplassene til gutta på Kampanje, og diverse bransjeforum. Jeg tror mye bunner i prioriteringene til kvinnene, men også at vi må tørre å ikke tenke på så mye hva andre vil si og mene om oss, samt våre meninger. Så må vi tørre å «mislykkes». Her er gutta mye flinkere enn oss. Til slutt vil jeg si at det er «girlpower» som gjelder, vi kvinner må pushe og støtte hverandre, samt være hverandres forbilder.

  1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

 Det er mye som opptar meg i bransjen, men jeg velger å trekke frem debatten om influencer–nettverkene og den kritikken som har blitt rettet mot disse. Jeg ønsker å gi kudos til OMD, som kastet lys over denne problematikken. At både INMA og ANFO henger seg på, synes jeg er helt topp og meget nødvendig. Influncer marketing er ikke et nytt fenomen, og at det hyppig brukes som en del av mediemiksen, er ganske vanlig i dag. Jeg mener at åpenhet og kompetanseheving rundt denne kanalen, deres forretningsmodell og priser vil skape mer troverdighet og bidra til å gjøre jobben vår som mediekjøpere lettere. Både i form av rapportering i etterkant og vår vilje til å investere i denne kanalen i fremtiden. Så er det ikke å stikke under en stol at Norge er et lite marked, nettverkene må ta mer ansvar og sørge for at kanalen forblir troverdig og ikke drives kun av kortsiktig inntjening, noe jeg mener den i stor grad gjør idag. Det skal være helt greit for nettverkene å takke nei til enkelte annonsører og helt nødvendig, mener jeg.

  1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.
  1. Da jeg har studert og bodd i flere land, rangerer jeg Facebook som nummer 1. Det å kunne følge på livene til nære og kjære verden rundt via FB er «priceless» for meg.
  2. WhatsApp og Insta på delt andre plass.
  3. YouTube, jeg representerer nok den litt eldre målgruppen enn det som er vanlig for denne kanalen. (hehe)
  4. Vipps (fantastisk tjeneste)
  5. YR