Tilbake til Unge talenter

Unge talenter – Mia Toft, Wavemaker

Navn: Mia Toft

Jobber i: Wavemaker

Tittel: Marketing Tech Manager

Antall år i bransjen: 3 år

 

  1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb?

At jeg får muligheten til å ikke bare observere, men bidra til at bedrifter når sine mål og utvikler seg. Det er veldig spennende å jobbe med å finne løsninger og nye muligheter sammen med kunden. Og å vite at vårt team har vært en del av hvorfor de har kommet seg dit de er. Det er veldig gøy å være en del av løsningen og faktisk se resultatene.

 

  1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå?

Det er ekstremt mange muligheter i bransjen akkurat nå. Min generasjon har en unik mulighet til å være med på å forme bransjen, kundene og hvordan ting gjøres. Særlig digitalt. Alder og skolegang har ikke lenger så mye å si for hvilke muligheter du får. Man må bare være dyktig nok.

 

  1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Jeg tror jeg ville brukt uken min på å få inn enda flere unge folk inn i bransjen! Gjerne rett ut av skolen, uten erfaring fra byrå. Byrå-tankegangen kommer, jeg vil ha flere uredde unge som har vokst opp i det digitale sirkuset som bransjen nå er i. De som er skinnsykt dyktige, driver med skamløs selvpromotering og Googler før de spør.

 

  1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Jeg syns kunstig intelligens (AI) og utviklingen av AI er ekstremt spennende og gleder meg til å se fremgangen! Allerede nå kan datamaskiner som IBM Watson ikke bare vinne overlegent i spill, optimalisere kampanjer og kjøpe programmatisk på måter som vi aldri kunne gjort, men også hjelpe kreftpasienter på en helt ny måte! Jeg tror utviklingen de neste 2-3 årene kommer til å minne om da internett først ble ”lansert”. En helt ny verden! Og jeg er veldig sikker på at vi ikke kommer utenom. AI er på mange områder både billigere og bedre. Vår jobb blir da å finne ut hvordan vi kan utnytte det bedre og hvordan vi kan bli bedre på de områdene AI ikke kan erstatte oss.

 

  1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem fra 1 til 5 (viktigste først): Innstram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.

Denne var veldig vanskelig ettersom jeg bruker omtrent alle hver dag, men jeg tror dette må bli rekkefølgen:

  1. Snapchat
  2. Instagram
  3. Vipps
  4. YR
  5. Ruter