Tilbake til Unge talenter

Unge talenter – Sindre Sørum, IUM

Navn: Sindre Sørum

Jobber i: IUM

Tittel: Programmatic Engineer

Antall år i bransjen: 1 år

 

  1. Hva synes du er det mest spennende med din jobb?

Bransjen bruker ikke teknologien som er tilgjengelig godt nok. Det er da interessant å se hvordan jeg, fra en totalt annen bransje, kan inkorporere en helt annen bakgrunn og kompetanse inn i markedsføringsbransjen.

 

  1. Hva synes du er det mest spennende med å jobbe i bransjen akkurat nå?

I disse GDPR tider så er det vanskelig å finne noe som kan virke mer spennende, men om jeg måtte tenke ut noe så ville det nok vært rettet mye mot forrige svar. Det er flere og flere endringer i markedet med tanke på teknologiske verktøy og bruken av disse for å lage nye trender på hvordan markedsføring blir utført. Det er store muligheter til å være tidlig ute og sette en god standard i bransjen.
 

  1. Du er byråleder for en uke, noe du vil endre eller tiltak du vil innføre?

Bransjen har en litt stygg trend med blå-kopiering. Dette fører til repetitivt arbeid, noe som igjen gjør at personer jobber litt på samlebånd. Dette fører til lite eierskap i hva en gjør og dette fører ofte til lavere kvalitet. Et annet negativt utfall er at det er lite kompetanseøkning og kompetanseoverføring.

Jeg ville sett an mulighetene og cost-benifit analyse på å sende folk på forskjellige kurs relatert til det som behøves i gjennomføringen av store prosjekter. Alt fra prosjektplanlegging, prosjektledelse, prosjektgjennomføring, analyse osv.

Med dette ville man kunne satt sammen et lite team som ville jobbet som en liten start-up.
Det første dette fører til er at folk får ansvar, eierskap og en lyst til å bruke/vise hva de har lært. Det andre som skjer er at de som ikke har hatt disse kursene vil passivt få en gjennomføring og «best of» fra kurset gjennom de som har tatt kursene.

Man trenger ikke sende 10 personer på 1 kurs der det kun er 50% som er relevant, men man kan sende et par som lærer seg det relevant og overfører denne kunnskapen via prosjektarbeid i team.

 

  1. Noe faglig eller bransje relatert du brenner for som du ønsker å si noe om? Nå har du sjansen.

Jeg liker ikke hvordan pitching blir gjennomført.

Min versjon:
2 ganger i året, er det «pitch festival» hvor alle byråer møter opp for å holde sin pitch. Her tar de opp en case de har blitt gitt eller en case som forteller hvordan de gjennomførte en kampanje. Om man forteller hvordan de utførte en kampanje, så har timene til pitchen blitt gjennomført gjennom en faktisk kampanje og ikke en hypotetisk kampanje som det er nå. De verdiene som også er viktigst å få fremvist er ikke case/pitch spesifikke, men verdier som en «generell» pitch også fremhever (engasjement, kompetanse, proaktivitet).

 

  1. Velg fem av de følgende tjenestene basert på viktighetsgrad for deg personlig, og ranger dem fra 1 til 5 (viktigste først): Instagram, Snapchat, facebook, WhatsApp, Spotify (eller annen musikktjeneste), YR (eller annen værtjeneste), YouTube, Netflix, HBO, Vipps, Ruter.

Klarer meg uten alle med unntak av YouTube. Men om jeg skal rangere etter mest/minst bruk så fortsetter listen:

  1. YouTube
  2. Snapchat
  3. Facebook (chatting)
  4. Spotify
  5. Ruter/NSB