200 millioner opp etter 11 måneder
En måned før 2024 er over kan Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen vise til en vekst på 2,2 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det betyr en oppgang på 200 millioner kroner målt mot samme periode i fjor.
Mediebarometeret viser omsetningen av reklame via mediebyråene. Også etter årets 10 første måneder landet veksten på 2,2 prosent.
– Vi ser en pen økning denne høsten. Det er fremdeles positivitet i markedet, selv om november-økningen er minimal. En stabil utvikling, presiserer daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
Etter 11 måneder i år viser det nye mediebarometeret en omsetning via mediebyråene på 9,0 milliarder NOK mot 8,8 milliarder ved samme tid i fjor. Etter 10 måneder i år var omsetningen på drøye8,1 milliarder NOK. Nå har den passert 9 milliarder. Økningen i år skyldes ikke minst en sterk høst.
Samtidig gjenstår en måned av 2024, og desember i fjor viste en god oppgang. Desember i år har dermed en tøff måned som den skal måle seg mot.
– Det blir en spennende avslutning på året før vi ser 2024 som helhet. I fjor så vi en sterk avslutning på året, og det blir interessant å følge med på hvordan desember påvirker den totale omsetningen i år. Med en positiv utvikling gjennom høsten 2024 sammenlignet med samme periode i fjor, er det grunn til å være optimistisk for en solid avslutning, sier leder for media og partner André Thorsen hos Atyp.
Flere av mediekategoriene som har vist sterkest vekst de siste par årene, fortsetter å vise styrke. Det er en av flere trender.
– Generelt ser vi at mediekategoriene som har hatt vekst hittil i år holder seg godt. Dette indikerer at de kanalene som har hatt høy etterspørsel, fortsetter å levere, sier André Thorsen.
Det nye mediebarometeret inkluderer tall fra flere mediebyråer enn tidligere. I tillegg fordeles omsetningen på totalt 22 ulike bransjekategorier. Tidligere har Mediebarometeret kun vist medieomsetning på mediekategorinivå. Nå viser Mediebarometeret også omsetningstall på mediekjøp for de ulike mediekanalene på bransjenivå.
– Vårt nye mediebarometer gir et langt høyere informasjonsnivå på omsetningen – og gir mer detaljer på flere områder enn før, avslutter Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.