ANFO og Jan Morten Drange positive til Mediebyråforeningens kortversjon av anbudsveilederen
Nylig lanserte Mediebyråforeningen en kortversjon av anbudsveilederen for valg av mediebyrå. Nå har også administrerende direktør Jan Morten Drange hos Annonsørforeningen kommet med sine uttalelser om kortversjonen.
Den nye veilederen er kuttet til under 1 000 ord, mens den forrige var på drøye 3 000 ord. Nå mener representanter fra både Mediebyråforeningen og Annonsørforeningen at det foreligger en enkel, effektiv, men likevel grundig anbudsveileder.
– Mediebyråforeningen har det siste året gjort et omfattende arbeid med sin anbudsveileder. Det er bra. Når denne nå kom i en kortversjon, ble det enda bedre. Vi i ANFO heier på gode prosesser. Vi vil anbefale våre medlemmer å bruke denne type anbefalinger når man går inn i en prosess med tanke på å velge nytt mediebyrå, sier Jan Morten Drange.
Tror på gode prosesser
– Et av de vanskelige punktene i en slik prosess er gjerne kompensasjon eller ikke kompensasjon til deltagerne i finaleheatet. Jobber man ut ifra disse anbefalingene unngår man at denne problemstillingen i det hele tatt kommer opp. Og prosessene blir helt sikkert like bra. Lykke til med gode prosesser og gode valg, sier Jan Morten Drange.
Daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen er godt fornøyd med at anbudsveilederen endelig har kommet på plass.
– Det betyr at felles anbefalinger utgår da det vi har levert i Mediebyråforeningen er dekkende. Dette har vært en god prosess med Annonsørforeningen og oss i Mediebyråforeningen. Dette er bra for oss alle involverte, sier Camilla Gåre.
Praktisk og nyttig
Samtidig har det vært mye jobb med å skape en enkel, tilgjengelig og tydelig anbudsveileder.
– Det ligger mye godt arbeid i det å skape denne veilederen. Konstruktive tilbakemeldinger gjorde sitt til at vi laget en kortere versjon. Altså en enkel, praktisk og nyttig guide for både annonsører og mediebyråer, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
Fra mediebyråene har følgende jobbet med anbefalingene rundt anbudsprosesser: Frode Sylliåsen (OMD), Hågen Pettersen (atyp), Tord Sollie (EssenceMediacom), Sverre Vinje (Carat), Adrien Bjornskau (dentsu X) og Erlend Ytreeide (iprospect). Samt daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
Se også: Mediebyråforeningen lanserer kortversjon av anbudsveilederen