
Fra venstre, Marlene, Torunn, Svein, Jakob, Henriette og Anna
Shortlist til Young Lions Digital er kåret
Årets shortlist i Young Lions Digital er klar! Etter en intens konkurranse har juryen valgt ut de beste bidragene som nå kjemper om å vinne den prestisjefylte prisen. Vinneren kåres på Performance Awards 2025, som finner sted 3. april.
Totalt deltok 15 kreative team fra reklame- og mediebyråer, noe som viser en god bredde i bransjen og et høyt faglig nivå blant de unge talentene. Det er Mediebyråforeningen i samarbeid med CAPA kinoreklame AS som gir ut prisen for Young Lions Digital i Norge.
I årets brief fikk deltakerne en krevende og viktig oppgave: Å utvikle en kreativ digital kampanje som bidrar til å gjøre Svalbard til en attraktiv og bærekraftig helårsdestinasjon – uten å øke det totale antallet besøkende per år. Nøkkelen var å forlenge lengden på oppholdet, og teamene ble utfordret til å bruke teknologi på en innovativ måte for å løse oppgaven.
Juryen var oppriktig imponert over nivået på årets bidrag:
– Det var stor bredde i de kreative tilnærmingene, og vi så en rekke spennende digitale konsepter som virkelig traff briefen. Bidragene på shortlist skilte seg ut ved å vise stor forståelse for de mulighetene Visit Svalbard står overfor. De presenterte strålende kreative konsepter som juryen ble inspirert av, og hadde også innovative og gode tilnærminger til hvordan budskapene skulle engasjere målgruppen gjennom relevante digitale kanaler. I tillegg var teamene gode og trygge på scenen og formidlet casene med stor glød og engasjement, sier Torstein Rafgård, juryleder for Young Lions Digital 2025 og byråleder i OMD.
Briefholder Visit Svalbard er også svært fornøyd med de kreative løsningene som er presentert:
– Det har vært inspirerende å se hvordan deltakerne har forstått og tolket briefen. De har vist en imponerende evne til å kombinere kreativitet og digital strategi på en måte som virkelig kan bidra til å forlenge oppholdene på Svalbard. Dette gir oss verdifulle innspill til vårt videre arbeid, sier Isabelle Johansen, Markeds- og kommunikasjonsleder hos Visit Svalbard.
Young Lions Digital er i år for første gang i regi av Mediebyråforeningen, som har tatt over kategorien etter INMA. Dette er en del av en større strategi for å løfte frem unge digitale talenter i bransjen.
Daglig leder i Mediebyråforeningen understreker også det høye nivået på bidragene:
– Årets konkurranse har vist at bransjen står sterkt innen både kreativitet og strategisk innsikt. Det var et tøft felt, og vi gleder oss til å se vinnerteamet representere Norge i Cannes. Vi er stolte av å være en del av denne konkurransen som virkelig løfter frem morgendagens talenter. Young Lions er en fremragende mulighet til å vise frem de unge talentene i Norge internasjonalt, og det er både spennende og inspirerende å se deltakernes bidrag. Vi er også veldig glade for å gjennomføre dette i samarbeid med CAPA Kinoreklame AS, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Shorlist for Young Lions Digital er Torunn Morvik og Marlene Mohr Hansen fra Try Opt, med løsningen «Traveling Thoughts». Svein Werner Lyngmyr og Jakob August Andresen fra Anorak med løsningen «Open Doors». Og til slutt, Henriette Fürst Johansen og Anna Katharina Løvseth fra Nord DDB med løsningen «Urn Your Way to Svalbard».
Vinneren av Young Lions Digital 2025 offentliggjøres på Performance Awards 3. april. Vinnerlaget vil få muligheten til å representere Norge i Young Lions Digital under Cannes Lions International Festival of Creativity i juni.
Juryen bestod av:
- FAGLIG ANSVARLIG – Torstein Rafgård, Byråleder OMD
- CAPA KINOREKLAME AS – Julie B. Nielsen, Head of Insights and Film
- VISIT SVALBARD – Isabelle Johansen, Markeds- og kommunikasjonsleder
- Nord DDB – Jakob Steinmo, Kreatør
- OMD – Aurora Bjerke Nilsen, Digital Manager
- MEDIEBYRÅFORENINGEN – Camilla Gåre, Daglig leder