Disse unge talentene skal til Cannes

Norsk Young Lions-lag skal vise krefter i kreativitetens Olympiske Leker. Mediebyråforeningen er stolt samarbeidspartner for kategoriene Young Lions Media og Digitalt i Norge.

Fem team er klare for å representere Norge i den internasjonale Young Lions-konkurransen under Cannes Lions International Festival of Creativity i juni. Teamene består av kreative og strategiske talenter fra byrå- og markedsføringsbransjen, og skal konkurrere mot verdens beste unge profesjonelle i kategoriene Media, Digital, Film, PR og Marketers.

Gjennom våren har CAPA, Mediebyråforeningen, ANFO, Kreativt Forum og Abelia holdt norgesmesterskap for unge talenter i de respektive kategoriene. Rundt 70 norske unge kreatører og markedsførere under 30 år har konkurrert om de ti norske plassene til den internasjonale konkurransen i Cannes. Der vil de møte lag fra over 65 land, og over 400 konkurrenter.

Lagene består av:
• Media: Angelika Marcinkeviciute og Maja Wirum fra WPP Media (tidligere Group M Nexus)
• Digital: Svein Werner Lyngmyr og Jakob August Andresen fra Anorak
• Film: Jens Østrem og Sebastian Pandonis fra Anorak
• Marketers: Kristine Solli og Marcus Punsvik fra Sparebank1 Nord-Norge
• PR: Fam Viggen og Hanna Sætre fra Trigger

Grugleder seg
Maja Wirum skal representere Norge i Media-kategorien sammen med sin partner Angelika Marcinkeviciute, og hun både gruer og gleder seg.

– Jeg grugleder meg helt sinnsykt! Jeg har hørt fra andre hvor utrolig gøy og stort opplegg det er der nede, så jeg gleder meg veldig til å oppleve alt egentlig. Av presset med å levere case, til å se foredrag og bare mingle med folk fra andre land og bransjer.

Selv om konkurransen er hovedformålet til lagene under Cannes Lions får de også tid til å delta på festivalens program, med navn som Selena Williams, Reese Witherspoon og Bill Nye på talerlisten.

– Det er utrolig mye interessant å velge mellom i år på talerlisten, men jeg må innrømme at kjendisfaktoren trekker litt. Så jeg har veldig lyst til å se Reese Witherspoon i år, forteller Wirum.

Sterk konkurranse
Selv om det er sterk konkurranse i Young Lions er Norge én av de nasjonene som har medaljer i alle kategorier. CAPA’s Julie Broholm Nielsen blir med ned til festivalen og skal følge opp de unge løvene under konkurransen.

– Jeg er sykt spent på våre konkurrenters vegne. Her har vi fem sterke lag med tidligere Young Lions deltakere, nye ansikt og til og med én som har vunnet løve i «voksencannes». Vi har alle blitt bedre kjent på bootcamp hos oss i mai, og jeg krysser fingrene for at vi får hentet hjem noen medaljer i år, sier Broholm Nielsen.

Hva er Cannes Lions og Young Lions?
Cannes Lions International Festival og Creativity er verdens største og mest prestisjefylte festival for markedsføring, reklame og kreativ kommunikasjon. Festivalen arrangeres årlig i Cannes, Frankrike, og samler bransjefolk fra hele verden – fra kreative og strateger til merkevareeiere og teknologiselskaper. Her deles også bransjens gjeveste priser ut: Lions-trofeene. Det er CAPA Kinoreklame som er Norges representanter for festivalen.

Young Lions er en internasjonal konkurranse for unge profesjonelle under 30 år innen markedsføring, reklame, medier og kommunikasjon. Deltakerne konkurrerer i syv ulike kategorier – Media, Digital, PR, Film, Marketers, Print og Design. De får 24 timer på å løse en brief for en ideell organisasjon. Young Lions regnes som en talentarena i verdensklasse og har vært springbrett for mange av bransjens fremste navn.