Stabil vekst i medieomsetningen

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at norske annonsører har investert over 4,2 milliarder kroner i betalte medier hittil i 2025 via mediebyråene. Det tilsvarer en økning på 2,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor – eller drøyt 100 millioner kroner.

– Veksten har stabilisert seg, og det totale mediemarkedet fremstår som mer balansert, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Jonas Buskop, investeringsdirektør i Omnicom Media Group, peker på at utviklingen stemmer godt med forventningene han skisserte tidligere i år.

– Veksten ligger i det nedre sjiktet av prognosen, og det er i seg selv et sunnhetstegn gitt makro-støy fra utlandet, og stadige utsettelser av rentereduksjon. Markedet er ikke overopphetet, og vi ser en moderat, men stabil utvikling overordnet, sier Buskop.

Selv om totalmarkedet holder seg oppe, er det enkelte kanaler som utvikler seg annerledes enn ventet. Radio og kino skiller seg negativt ut sammenlignet med tidligere perioder. Radio har en nedgang på 4,3 prosent og kino en nedgang på 10,2 prosent.

– At både radio og kino viser tilbakegang på dette tidspunktet i året er noe overraskende. Spesielt radio har de siste årene tatt en jevn andelsvekst, men i år ser vi en liten svekkelse, sier Buskop.

– Deler av dette tapet ser ut til å ha blitt vinning for utendørs-kategorien, som har en voldsom vekst på hele 18,5 prosent, avslutter Buskop.

De to største kategoriene, Digitale Medier og TV, kan begge vise til en vekst litt over snittet på hhv. 2,9 prosent og 4,6 prosent.

Om Mediebarometeret
Mediebarometeret gir månedlig oversikt over netto medieinvesteringer i det norske markedet, rapportert inn fra 17 mediebyråer. Tallene gir bransjen en løpende temperaturmåling på utviklingen i betalte kanaler på tvers av plattformer og kategorier.