
FOTBALLFEBER FREMOVER: Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, og André Thorsen, leder media/partner i Atyp, presenterer Mediebarometeret for august. Foto: Carl-Erik Engelstad. (Fotballdrakten er illustrert av Atyp.)
Fortsatt stabil utvikling i mediemarkedet
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en samlet vekst i medieinvesteringene på 2,2 prosent per august, sammenlignet med samme periode i fjor.
Medieomsetningen ligger hittil i år på over 6,4 milliarder kroner. Etter en god utvikling tidligere på året, så er det en jevn og fin inngang på høsten.
– Vi ser nå et marked som holder seg jevnt, og det er positivt at veksten opprettholdes, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
André Thorsen, leder for media og partner i Atyp, mener tallene peker på et sunnere marked.
– At vi har en jevn vekst på 2,2 prosent er et godt tegn. TV fortsetter å styrke seg med en økning på 5,6 prosent og utendørs holder seg sterkt med hele 12,4 prosent vekst. Det viser at annonsørene utnytter bredden i kanalmiksen, sier Thorsen.
Utendørs er fremdeles kanalen med sterkest prosentvis vekst
– Det er tydelig at investeringene i digitale flater og nye, større formater gir effekt. Utendørs treffer bredt og brukes nå av flere annonsører, sier Thorsen.
Han trekker også frem utviklingen i TV-markedet.
– Det er gledelig at TV styrker seg i miksen. Gjennom høsten får vi både sterke kommersielle programkonsepter på kanalene og en masse deilig fotball på skjermen, med nordmenn i hovedrollene både i Premier League, i Champions- og Europa League. Og ikke minst med landslaget for herrer, som vi alle håper endelig kvalifiserer seg mesterskap igjen (VM i USA, Canada og Mexico i 2026). Det gir TV en unik posisjon som «leirbål» for både publikum og annonsører utover høsten, sier Thorsen.
Nedjustering av renten
I går offentliggjorde Norges Bank at styringsrenten settes ned til 4 prosent, en reduksjon på 0,25 prosentpoeng.
– Rentekuttet er selvfølgelig positivt for de aller fleste av oss, også for medie- og reklameinvesteringene. Det kan bidra til å gi markedet litt bedre fart inn mot høst og vintersesong, og vi forventer at effekten gradvis vil merkes utover høsten, avslutter Thorsen.
Mediebarometeret oppdateres månedlig og gir innsikt i utviklingen i medieinvesteringer via mediebyråene i det norske markedet.
For mer informasjon, kontakt daglig leder i Mediebyråforeningen, Camilla Gåre (camilla@mediebyraaforeningen.no) mobil: 970 03 543.