Stabil vekst i mediemarkedet – utviklingen følger prognosen

Mediebarometeret viser at medieinvesteringene fortsetter å utvikle seg positivt. Etter ti måneder ligger markedet på en samlet vekst på 3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt er det investert over 8,4 milliarder kroner via mediebyråene hittil i år.

– Vi ser et marked som holder en jevn og stabil retning. Utviklingen så langt ligger tett opp mot årets prognose på 3,5 prosent, noe som gir en indikasjon på at vi beveger oss mot en forventet og kontrollert avslutning på året, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Tallene for perioden kommenteres av Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i WPP Media.

God utvikling for TV
– Vi ser god vekst i mediemarkedet, og spesielt god vekst for TV-kanalene, sier Thalberg.

Han trekker særlig frem utviklingen i TV-segmentet:
– TV har en vekst på hele 6,7 prosent hittil i år. TV-kanalene, og spesielt TV 2, har stor suksess denne høsten med gode seertall på sine egenproduksjoner og ikke minst Norges vei til fotball-VM. Veksten på TV er først og fremst drevet av bruk av reklame i strømmetjenestene. Det skyldes både at flere har tilgang til disse plattformene, og at reklamevolumet i strømmetjenestene har økt, forklarer Thalberg.

Utendørs vokser videre
– Utendørs har en solid vekst med 13,6 prosent, og har nå en andel på over 9 prosent av annonsørenes penger, sier Thalberg. Vi tror på videre vekst for utendørskanalen og det er sannsynlig at de neste år kan nå 10 prosent av den totale andelen fra de store annonsørene, sier Thalberg.

Tydelig vekst i søk og podcast
– Søk har også god vekst hos mediebyråene med 10,8 prosent vekst. Digitalt samlet vokser noe mindre enn totalen som er litt overraskende. Ikke minst på bakgrunn av all diskusjonen om at så mye penger går til de store techselskapene, sier Thalberg.

Lyd gjør det svakere enn forventet og det er radio som ikke har hatt et så godt år som de seneste årene. Her er det mer fart nå, og Bauer Media Norge melder at de er utsolgt. Podcast gjør det derimot sterkt og her vil vi se bra vekst også fremover, kommenterer han.

Vedvarende fall for trykte kanaler
– Alt som har med papir å gjøre fortsetter å falle, og dette er en trend vi har hatt i mange år – og som vil fortsette, sier Thalberg.