Kinoformatet i 2026: Effekt, data og kreativ kraft

Kinoen ønsker å styrke sin posisjon i mediemiksen gjennom høy oppmerksomhet, dokumentert effekt og nye dataløsninger. Vi har tatt en prat med CAPA Kinoreklame AS som peker på 2026 som et vekstår – både for kinoformatet, kreativiteten og talentutviklingen i bransjen.

Kino har vært en del av nordmenns liv i over 100 år, og Norge har historisk vært blant verdens fremste kinoinnovatører. Det gjelder også kinoreklame. Vi møtte Julie Broholm Nielsen, Head of Insights & Film, for en prat om utviklingen, ambisjonene og veien videre.

Norges største kulturinstitusjon – og først i verden på data
2025 har vært preget av et omfattende bransjeinitiativ knyttet til datainnsamling på kinobesøk. For første gang samles data på tvers av hele kinobransjen i én felles hub – til verdi for kinoer, distributører, leverandører og annonsører.

– Norge er først i verden med å samle data på tvers av kinobransjen i én samlet hub, til verdi for alle i verdikjeden, sier Julie.

CAPA trekker frem dette som et viktig steg for å gjøre kino mer sammenlignbar med andre kanaler – også i mediemiksen.

Sterk etterspørsel og nye samarbeidsmodeller
Etterspørselen etter kinoreklame er tett knyttet til kinobesøket gjennom året, og interessen fra annonsører er økende. For fem år siden lanserte CAPA Filmpartnerskap – en modell som gir annonsører mulighet til å bli partnere i norske filmer.

Et ferskt eksempel er årets julefilm Hvis Ingen går i fella, hvor annonsører har vært integrert i selve filmen og tatt ut eget reklamemateriell. Filmen er allerede blant årets mest sette på norske kinoer.

– Filmpartnerskap gir både økt finansiering av norske filmer og større sjanse for å trekke publikum til kino, forklarer hun.

Samtidig ser CAPA at kino i økende grad brukes til eventer, konferanser og alternative formål.

Høyest oppmerksomhet – og sterk erindring
Kino er godt dokumentert som kanalen med høyest oppmerksomhet. Studier fra flere land og analysebyråer viser at kinoreklame gir både høyere oppmerksomhet og bedre erindring enn andre flater.

– Kino er nummer én på oppmerksomhet. Det finnes ingen «skip»-knapp, og formatet gir rom for historiefortelling. Kinoreklame er også blant de mest likte og minst irriterende reklameformatene, og oppleves som en naturlig del av kinoopplevelsen. I CAPAs egne tester, sendt ut to dager etter kinobesøk, ligger gjennomsnittlig erindring på 70 prosent. Kino er ikke den største driveren av frekvens alene, men forsterker effekten av både TV og online video, understreker Julie.

2026: Vekst, sterk filmslate og nye målgrupper
CAPA har klare forventninger til 2026. Etter flere år preget av pandemi, utsatte produksjoner og redusert tilbud, peker pilene oppover – både for publikumstall og reklameinvesteringer. Hollywood leverer en sterk filmslate med titler som Super Mario Galaxy, Christopher Nolans Odyssy og Dune. Samtidig øker interessen for originalfilmer uten kjent IP, særlig fra studioet A24.

– Vi ser et økende engasjement for filmer som er annerledes, og som treffer spesielt godt hos yngre målgrupper, forteller Julie.

Cannes Lions: Kreativitet, talent og internasjonalt nivå
CAPA har vært Norges representant for Cannes Lions og Young Lions i over 20 år. Festivalen startet opprinnelig som en kinoreklamefestival, og har i dag utviklet seg til verdens største arena for kreativ kommunikasjon.

– Cannes Lions er stedet hvor kreativitet, analyse, investeringer og de største fagpersonene møtes, sier Julie.

Young Lions trekkes frem som et særlig viktig springbrett for unge talenter. Norge er blant de mestvinnende nasjonene internasjonalt, med medaljer i alle kategorier.

– Deltakelse i Young Lions er tydelig karrierefremmende, også nasjonalt, understreker Julie.

Kick-off Young Lions 2026
Planene for Young Lions 2026 er allerede i gang. Konkurransen starter med kick-off 23. januar 2026 på Odeon Kino Oslo, og CAPA lover en annerledes og engasjerende brief.

– Her er det bare å glede seg, og jeg oppfordrer alle unge i bransjen under 30 år å delta, sier hun. Meld deg på her.

Et trygt sted å annonsere
Når det gjelder regulering av markedsføring mot barn og unge, peker CAPA på at kino allerede har strenge retningslinjer gjennom MFU. På filmer med høy andel barn under 13 år vises det ikke reklame for usunne produkter.

– Kinoreklame er et trygt sted å annonsere, og det skal det fortsette å være, avslutter Julie.