BÆREKRAFT OG TRANSFORMASJON AV KJØPT MEDIA: Å bane vei for det grønne skiftet i et digitalt landskap

Anne Grethe Henriksen i Svanemerket sier en kommentar i Kampanje at «virksomheter som kan dokumentere vil vinne på dette». Men, hvordan kan man hensynta det innen kjøpt media, og hvilken innvirkning vil bærekraft ha på ulike aspekter som planlegging, innholdsproduksjon og distribusjon?

På halen av den digitale revolusjonen, som redefinerte landskapet for kjøpt media, har en ny aktør trådt frem på scenen – bærekraft. Det er ingen tvil om at hensynet til bærekraftig løsninger vil ha en sentral rolle i hvordan media planlegges, skapes og konsumeres i tiden som kommer. Vi tar et blikk inn i glasskula og ser for oss en fremtidig verden der bærekraften har tatt sin rettmessige plass i vår bransje.

BÆREKRAFTIG MEDIEPLANLEGGING
Tradisjonelt var medieplanlegging fokusert på å nå best mulig ut til målgruppene gjennom ulike kanaler uten å ta særlig hensyn til miljøpåvirkning. Nå, i bærekraftens æra, gjennomgår medieplanlegging en dyp omstilling. I økende grad ligger fokus nå på å optimalisere digitale, sosiale, TV-, utendørs- og videokanaler på måter som minimerer karbonavtrykket. Dette innebærer å prioritere miljøvennlige alternativer for kampanjer, å velge plattformer og løsninger drevet av fornybar energi, og å strategisk velge kanaler og teknologipartnere som samsvarer med bærekraftige verdier. På den måten reduserer ikke annonsører bare sin miljøpåvirkning, men appellerer også til et stadig mer miljøbevisst publikum.

MILJØVENNLIG INNHOLDSKAPING
Kjernen i enhver mediekampanje ligger i innholdet. Bærekraft setter et viktig preg på hvordan innhold konseptualiseres, produseres og distribueres. Annonsører har innsett viktigheten av å tilpasse sitt budskap til miljøvennlige verdier. Denne endringen har gått utover ren grønnvasking og innebærer et genuint engasjement for bærekraftig innhold. Dette inkluderer alt fra bruk av miljøvennlige materialer, promotering av miljøbevisste temaer og til sikring av at hele produksjonsprosessen følger bærekraftige praksiser. Ved å integrere bærekraft i produksjon appellerer merkevarer ikke minst til sosialt ansvarlige forbrukere samtidig som de bidrar til en grønnere medieindustri.

GRØNNGJØRING AV DET DIGITALE LANDSKAPET
Til tross for sin immaterielle natur, har det digitale landskapet en konkret miljøpåvirkning. Fra energiforbruk til elektronisk avfall spiller den digitale sfæren en avgjørende rolle i den samlede bærekraften til kjøpt media. Bedrifter utforsker nå måter å gjøre sin digitale tilstedeværelse mer miljøvennlig, og flere av våre annonsører utvikler tjenestetilbud innen gjenbruk og utlån av produkter, og fremhever det i betalt kommunikasjon. Videre så jobbes det godt med å optimalisere nettsteder for energieffektivitet, bruke bærekraftige hostingtjenester av materiell samt adoptere gode digitale løsninger for å minimere det miljømessige fotavtrykket til digitale kampanjer. Transformasjonen av digital media mot bærekraft samsvarer ikke bare med etiske hensyn, men posisjonerer også merkevarer som ledere innen ansvarlig bedriftspraksis.

BÆREKRAFTIGE DISTRIBUSJONSKANALER
Distribusjon av medieinnhold, enten gjennom sosiale medier, TV, videoplattformer eller OOH-kanaler er en viktig del av kjøpt media. Særlig globalt, men også noe her til lands ser man flere bedrifter som har kastet helt om på sine distribusjonsstrategier for å prioritere bærekraft. Dette har vært alt fra samarbeid med miljøvennlige budtjenester, via bruk av energieffektive servere for online distribusjon, og til utforskning av innovative måter å utnytte blokkjedeteknologi for transparent og bærekraftig innholdsdistribusjon. Ved å omfavne bærekraftige distribusjonskanaler kan bedrifter bidra til å redusere karbonavtrykket fra mediedistribusjon og forsterke sitt engasjement for en grønn fremtid.

Denne lille fremtidsreisen tar oss til en tid der transformasjonen av kjøpt media gjennom bærekraft er ikke lengre bare et trendy tema, men en nødvendighet i møte med presserende miljøutfordringer. Utover de teknologiske fremskrittene som har formet det digitale landskapet, innser mange bedrifter nå viktigheten av å integrere bærekraft i alle aspekter av medieplanlegging og -gjennomføring. Når bedrifter begir seg ut på denne transformative reisen, omfavner de ikke bare en mer bærekraftig tilnærming, men blir også ledestjerner for positiv endring i medieindustrien. Allerede nå kan vi planlegge kampanjer med fokus på bærekraft. Så hva venter vi på?

Adrien Bjørnskau, byråleder dentsu X.