De nye talentene – rekruttering til bransjen

Mediebyråforeningen og CAPA Kinoreklame inviterte studenter fra BI, Høyskolen Kristiania og Oslo Met til karrierekvelden FAG&FILM. På arrangementet kom over 100 studenter som ønsket å vite mer om hvordan det er å jobbe i et mediebyrå eller en mediebedrift.

– Det ble et flott arrangement! CAPA kinoreklame og Mediebyråforeningen samarbeider om Young Lions Media, og med denne karrierekvelden utvider vi samarbeidet, sier daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.
– Rekruttering til bransjen er et viktig fokusområde for oss, og med det fremme mediebyråene som en attraktiv arbeidsplass for å attrahere unge talenter. Dette ble en flott arena for å vise muligheter i bransjen og de dyktige folkene som jobber i byråene.

INSPIRERENDE FOREDRAG
Arrangementet belyste hva et mediebyrå er, hva man kan jobbe med i et mediebyrå og hvordan det er å jobbe i en mediebedrift. Jesper Urban Mikkelsen (Digital Lead, Carat) og Petter Diesen (Paid Search Specialist, dentsu) fortalte om da de representerte Norge i den internasjonale finalen i Young Lions Media i Cannes, hvordan det er å være nyutdannet i et mediebyrå og om den spennende jobbhverdagen de har i dag.

– Det å kunne synliggjøre jobben vi gjør i mediebyrå var veldig givende. Jeg så at for flere av studentene gikk det opp for dem at dette er en spennende bransje. Flere kom opp etter seminaret og viste stort engasjement med mange gode spørsmål, sier Jesper Urban Mikkelsen (Digital Lead, Carat)
– Enkelte var til og med urolige for om de hadde valgt feil studieretning, og om dette ødela muligheten deres til å søke. Noe det heldigvis ikke gjør!
– Jeg er overbevist om at slike arrangementer er viktig for vår bransje, spesielt for å synliggjøre forskjellen mellom å jobbe i medie, reklame og mediebyrå for unge studenter. Dette hjelper absolutt for å tiltrekke oss de unge talentene – det opplevde jeg det var mange av, avslutter han.

Kvelden fortsatte med presentasjon fra flere byråer, og om hvilke roller man har i et mediebyrå. Det ble inspirerende foredrag fra Linn Wisdal Frestad (Prosjektleder, PHD), Lise Marie Lande (Senior Media Advisor OMD) og Henrik Støre (Digital spesialist, ATYP), De snakket om hvordan en jobbhverdag er og hvordan man samarbeider internt og ekstern. Det var også stor interesse for internship i mediebyråene fra studentene. Julie Broholm Nielsen fra CAPA kinoreklame fortalte om hvordan det er å jobbe i en mediebedrift (Insights & Film Manager, CAPA kinoreklame), og om spennende samarbeidprosjekter som man kan jobbe med mot annonsører, medie- og reklamebyråer.

– Jeg synes det var en fin opplevelse. Jeg er svært glad for at det har kommet frem til studenter hva et mediebyrå er da dette ikke alltid kommer så godt frem gjennom studiene, sier Linn Wisdal Frestad, Prosjektleder, PHD.
Jeg skulle så absolutt ha hatt dette tilbudet da jeg var student! I tillegg har det vært fint å presentere hva man gjør i jobben som prosjektleder som i en mediesammenheng er med på hele løpet til en kampanje og får et totalt overblikk over hva som skjer fra brief til resultat. Jeg gleder meg allerede til å se dette bli gjennomført på nytt.

FIKK EN DYPERE FORSTÅELSE AV ROLLEN
På slutten av arrangementet var det satt opp Meet&Great. Martine Johansen (21), studerer markedsføringsledelse på BI, var veldig fornøyd med kvelden:

– Jeg synes at dette var et veldig interessant arrangement, og jeg lærte mye om de ulike rollene. Det er absolutt en spennende bransje! Det er også kult at man får muligheten til å oppleve så mye forskjellig gjennom bransjen, og så mange ulike fagområder og arbeidsoppgaver.
– Selv går jeg markedsføringsledelse på BI, og synes spesielt at rollen som prosjektleder høres veldig spennende ut! Dette er en type stilling jeg selv har vært interessert i å utforske når jeg er ferdig med studietiden. Foredraget til Linn Wisdal Frestad ga meg en “eye opener” og en dypere forståelse av rollen. Dette er absolutt et fagfelt jeg ønsker å utforske i større grad!

Foto: Eirik André Steen