dentsu jobbet pro bono og ivrig for null utslipp

– dentsu leverte grønn, gratis og energisk kreativitet til oss, smiler Alexander Solberg som er Merkevare og sponsoransvarlig i Eviny. Da dentsu arrangerte sin Hackathon for Good svarte de på Evinys «Jakten på null» utfordring. (Eviny AS er det største energiselskapet på Vestlandet og en av Norges største distributører av elektrisk energi. Eviny-konsernets hovedaktiviteter er produksjon, omsetning og transport av elektrisk kraft).

– Norge trenger mer fornybar energi, mer energieffektivisering og mer elektrifisering. Hos Eviny har vi mange av løsningene, men formidlingen trenger vi alltid kloke blikk på. Her var det mange spennende forslag fra dentsu. Vi ser nå på realisering av flere av disse, sier Solberg.

– Via vår årlige Hackathon for Good skal vi alltid stille våre skarpeste hjerner til disposisjon for gode formål, sier Espen Grimmert, dentsus fagansvarlige for bærekraft. – Det var en stor glede å se fem team med tekstforfattere, medieplanleggere, strateger, rådgivere etc ivrig meisle ut forslag som konkret kan føre til kutt i Norges utslipp.

Teamene fikk utfordringen klokken 9 om morgenen, allerede et døgn senere skulle løsningene presenteres for en jury med representanter fra MENY og Storebrand. – Det motiverer våre ansatte mye å kunne ta frem løsninger som gir konkrete svar på miljøutfordringer, og en ekstra spiss på arbeidet at det kan presenteres for kunder med bærekraft høyt på agendaen, sier Grimmert.

-Eviny caset var perfekt som trening når vi nå i langt større grad skal hjelpe kundene våre til mer bærekraftige valg, sier Christian Espeseth som er Chief Gwowth Officer i dentsu Norge. – Vi skal nå se på hver eneste brief og tenke «hmm, kan vi utfordre denne med bærekraftsbrillene på», fortsetter han. – Det er det minste vi i dentsu kan gjøre for å hjelpe våre kunder på veien til alles beste.

– Når jeg skal motivere hele dentsu-apparatet til å tenke vekst, så snakker vi også bærekraftig vekst. Noen  ganger skal vi utfordre kundene til å ta valg som gir mindre utslipp knyttet til produksjon eller distribusjon av reklame, andre ganger er det budskapet i eller utformingen av reklamen vi ønsker å prike i. Vi er faktisk så konkrete at vi lover at vi allerede i år sammen med våre kunder skal påvirke mer enn en million nordmenn til å ta mer bærekraftige valg, avslutter Espeseth.

Vinnere!

Vinnerne av Hackathon konkurransen ble et bredt sammensatt team med Digital Lead Nina Angell, tekstforfatter Sigbjørn Eliassen, innholdsprodusent Marie Venås og tekstforfatter Hilde G. Andersen.