Kickstartet høsten med Mediedagen 2023

Torsdag 31. august møttes bransjen til Mediedagen 2023 på Latter. Temaet var EFFEKT, og dagen var fylt av inspirasjon, faglig påfyll og mingling blant gode bransjekollegaer. Evalueringene viser at deltakerne var veldig fornøyde! 9 av 10 vil anbefale Mediedagen til en venn eller kollega.

Markedsføring har aldri vært mer komplekst enn i dag, og kravet til dokumentert EFFEKT er ufravikelig. Men, hvordan kan vi fortsette å sikre avkastning for medieinvesteringene når alt blir dyrere, krona mindre verdt og inflasjonen øker?

Konferansier Paal Fure ledet Mediedagen, og dagen startet med Terje Erikstad som er finansredaktør i Dagens Næringsliv og Ellen Hovind Myhre som jobber som Trend- og samfunnsanalytiker i Mindshare. De belyste flere temaer i norsk økonomi! Terje snakket om tre sjokk, tre overraskelser og tre konsekvenser. De avsluttet med tre lyspunkter; det er rekordmange som er i jobb og som ønsker å jobbe, norsk økonomi vil vokse, men kan ta tid og folk er optimistiske.

Stafettpinnen gikk videre til Hallvard Aase-Nilsen som er analyse- og innsiktsansvarlig i mediebyrået Wavemaker. Han snakket om markedsføring i urolige tider og forklarte at forbrukerne har få merker i vurderingssettet sitt (2.9 merkevarer i gj.sn) og ¾ velger innenfor det som er allerede i vurderingssettet sitt. De merkevarene som har mental tilgjengelighet og en sterk predisponert preferanse har et konkurransefortrinn. Avslutningsvis understreket han viktigheten av å kontinuerlig jobbe med merkevarebygging.

Temaet ble også fulgt opp av Ronny Kjeserud som er Head of Brand Strategy & Planning i Telia. Han snakket om hvordan man får gjennomslag for effektfulle og effektive markedsinvesteringer i tøffe tider. Ronny nevnte at de fleste studier viser at man bør øke medieinvesteringer i dårligere tider for å komme bedre ut på andre siden av en økonomisk krise. Man bør søke etter langsiktige vinninger, men også lete etter muligheter for vekst og lønnsomhet på kort sikt! Man bør ha fokus på egne tall og ikke alle andres, og i tillegg ha salgsmodellering som ser på faktisk effekt! Ergo; tenke langsiktig og handle kortsiktig!

Dagen besto også av en engasjerende paneldebatt! Temaet var de ulike aktørenes rolle i annonsørenes verdikjede, med en diskusjon rundt målet vi alle har til felles; å skape effekt for annonsørene. Debatten ble ledet av Sten Bråthen, Strategidirektør i EssenceMediacom. I debatten deltok Victoria Schultz (Head og Google Ads i Google) Christian Haneborg (Head of Schibsted Marketing Services), Marie-Louise Alvær (daglig leder i PHD) og Hågen Pettersen (byråleder i Atyp). Det ble god temperatur i panelet og tilbakemeldingene fra publikum har trukket frem paneldebatten som et av høydepunktene!

Se hele programmet her.

Takk til alle som var med å kickstarte høsten på tvers av bransjen!

Foto: Svein Mathias Ligaard