VEIVALG 1

Et introduksjonskurs i medie- og kommunikasjonsstrategi. Kurset erstatter tidligere MRA1 og Mediestrategi fra Kreativt Forum og Mediebyråforeningen. Kurset gir en god innføring i en bransje i stadig endring og beskriver de ulike bransjeaktørenes roller, samt prosesser, modeller, verktøy og virkemidler som brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon.

I samarbeid med ledende medie- og reklamebyråer, har Kreativt Forum og Mediebyråforeningen utviklet kursene VEIVALG 1 og 2. Kursene er en fornyelse av MRA og Mediestrategi. Resultatet er et komplett utdanningstilbud innen strategisk medie- og kommunikasjonsrådgivning. Over 700 rådgivere og konsulenter har blitt sertifisert gjennom tidligere kurs.

VEIVALG 1 er et introduksjonskurs fra og til medie- og kommunikasjonsbransjen. Kurset erstatter tidligere MRA1 og Mediestrategi fra Kreativt Forum og Mediebyråforeningen. Kurset gir en god innføring i en bransje i stadig endring og beskriver de ulike bransjeaktørenes roller, samt prosesser, modeller, verktøy og virkemidler som brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon. På kurset gir vi deg en strukturert tilnærming til ditt markedsarbeid, hvor vi kombinerer teori og praktiske eksempler med relevante caser. Kurset avsluttes med en individuell eksamen online.

TIDSPUNKT FOR KURS

Onsdag 7. september 2022
Torsdag 8. september 2022
Onsdag 14. september 2022
Torsdag 15. september 2022
Kursene varer fra kl. 0900 – 1600 alle dagene

PRISER*

KF/MBF-medlem: NOK 9.900
Ikke medlem: NOK 11.900

* Påmelding til kurset er bindende. Ved avmelding i god tid belastes 15 % av deltakeravgiften. Avmelding senere enn 21 dager før kursstart, belastes 50 %. Avmelding mindre enn 21 dager belastes 100 %. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre fra samme bedrift.

PÅMELDINGSFRIST: 13. august 2022

EKSAMEN: 28. september 2022 (3 timer, online)

Hvem bør delta?

Kurset er for deg som er relativt ny i reklame- og mediebransjen, enten du jobber på annonsørsiden, i et medie eller i et byrå. Det vil også være nyttig for deg som har jobbet lenger, men spesialisert, og som ønsker ønsker å få en bredere kompetanse. Kort sagt: Dette er kurset for alle som vil lære mer om markedsføring og utarbeidelse av medie- og kommunikasjonsstrategier

Hva inneholder kurset?

Dag 1: Perspektiver på bransjen

• Velkommen til kommunikasjonsbransjen
  • Kundens forventninger til aktørene
  • Historien til kommunikasjonsbransjen i Norge
  • Kanalenes utvikling og hvordan man tilpasser seg de ulike virkemidlene (teknologidrevet)
  • Samhandling og integrasjon på tvers av disipliner
  • Introduksjon til ulike virkemidler for effektiv kommunikasjon
  • Fakta eller myter? Ingen kanaler er døde. De fleste lever i beste velgående

Dag 2: Praktisk bruk av en strategimodell

• Kreativitet og regneark – Strategimodellen
  • Målhierarkiet
  • Case
  • Utfordring, innsikt, diagnose og utvikling
  • Målbare effekter vi kan skape med markedskommunikasjon og mediebruk
  • Verdien av kundedata nå og i fremtiden
  • Verdien av kreativitet som et virkemiddel for å oppnå effekt
  • Gruppeoppgave

Dag 3: Den nye verktøykassa

• En mediekjøpers hverdag
  • Personalisert kommunikasjon
  • Levende bilder og lyd
  • Digitale virkemidler (SoMe, Søk, Display)
  • Opplevelsesbasert kommunikasjon
  • Print og DM (fysisk og digitalt)
  • Influencer marketing
  • Forbruker-PR

Dag 4: Inspirasjon

• Multimediaplanlegging
  • Kanalenenes formidlingsegenskaper
  • Ulike kanaler krever ulikt innhold
  • Kreativ bruk av mediekanalene
  • Vinnerjobber – eksempler
  • Oppsummering
  • Eksamen

Etter gjennomført kurs, må du bestå en 3 timer skriftlig online eksamen (multiple choice + drøfteoppgave). Eksamen blir sendt på epost og du kan gjennomføre der du selv ønsker. Etter bestått eksamen, får du tilsendt kursbevis.

«VEIVALG 1 er et svært matnyttig kurs både for den enkelte deltaker og deres arbeidsgiver. Vi bygger på det beste fra MBF og KF sine tidligere kurs, som begge har fått svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Med dyktige og engasjerende foredragsholdere fra alle sider av bransjen vil deltakerne både få innsikt i nyttige verktøy og modeller de kan ta med seg inn i sitt daglige arbeid, og også inspirasjon fra de beste annonsørene og byråfolkene.»

Sten Bråthen, Strategidirektør i MediaCom