Mediebarometeret

Mediebarometeret 2018 pr april

Vi kan i april se en liten vekst igjen på 1,2 %. Dette tilsvarer i omsetningsvekst fra 3 324 256 i fjor til 3 365 212 i år.  TV svekkes videre og går tilbake med 1,3 % og har nå en markedsandel på 40,0 %, mens de i fjor lå på 41,0 %. Allikevel er det verdt å nevne at for april isolert, ser vi at TV vokser med 11,6 % i forhold til fjoråret, så kanskje et positivt tegn der.

Den negative utviklingen til utendørs vedvarer i april og de går tilbake i forhold til i fjor med 2,0 % som i mars. Isolerer vi april, ser vi at tilbakegangen er på 1,8 %. Kino fortsetter positivt i april med en vekst på hele 19,1 % og har hatt en veldig bra vekst totalt sett. Ikke like positivt for radio som stadig gjør det dårligere en i 2017. Pr. april går de tilbake 7,8 % og isolerer vi april, ser vi en tilbakegang på 17,0 %, så her blir det spennende å se om dette endrer seg, med tanke på en etter hvert stabilisering av radiolytting.

Internett-gruppen øker med 8,2 %, og representerer en markedsandel på 34,0 %, mot 31,8 % samme periode i 2017. Mobil/tablet går stadig tilbake og har pr april en tilbakegang på 8,0 %. Skal jeg trekke noe annet frem fra internett-gruppen denne gangen, må det være sosiale medier som vokser med 23,4 %.

Ønsker du tilgang til all historisk data i Mediebarometeret kan du kjøpe lisens her

Har du spørsmål er det bare å ta kontakt med meg på; merete@mediebyraaforeningen.no

Mediebyråer som rapporterer til statistikken

Medlemmer av Mediebyråforeningen Carat Norge AS, Vizeum Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Wavemakers AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS