MEDIEDAGEN 2024 | 12. SEPTEMBER

HVORDAN FÅ EFFEKT INN I FREMTIDEN

Markedsføring har aldri vært mer komplekst enn i dag, og valgene vi tar på veien påvirker effekten av våre markedskampanjer og – aktiviteter. Vi står nå midt i et skifte hvor både rammevilkår, mediekanaler og forbrukeren endrer seg. Hvordan skal vi rigge oss for fremtiden, og hvordan skal vi tørre å tenke annerledes og ta modigere valg?

På dette seminaret får du innsikt i hvordan du skal ta de riktige valgene for fremtiden, sli at man oppnår langsiktig effekt av merkevareinvesteringene. Du får høre om de siste endringene som skjer, hva andre aktører tar av valg for fremtiden og hvordan får mer effekt av nye samarbeidsformer.

Bli med når noen av bransjens fremste ekspert og markedsførere deler kunnskap og erfaringer på MEDIEDAGEN 2024!
Vi håper å se deg på Latter 12. september 2024 kl. 11.30.
Programmet starter kl. 12.00 og det faglige varer til kl. 16.15.

Vi avslutter dagen med Afterwork fra kl 16:15 til kl 18:00.

PROGRAM MEDIEDAGEN 2024 – PROGRAMMET OPPDATERES FORTLØPENDE

Hvordan tredoble omsetningen på FINN Torget?
Når FINN kom med utfordringen til dentsu X på hvordan de kunne tredoble omsetningen for FINN Torget i løpet av 1.5 år, var vi avhengig av å måle den langsiktige effekten fra marketing. Salgsmodellering har lenge vært anvendt som et verktøy i vår bransje, men dette fanger kun opp den kortsiktige direkte effekten av mediekjøpene. Den største effekten er imidlertid langsiktig, og på Mediedagen vil vi presentere hvordan vi løste dette for FINN med vår tilnærming «Total Contribution of Marketing» som fanger opp både media sin kortsiktige effekt på salg, og media sin effekt på merkevare og hvordan dette igjen driver salg.

KATRINE ØINÆS MYRSETH (FINN)

Forståelse for hvilke kanaler som driver mest salg ved å styrke merkevaren, og hvilke som kun driver kortsiktig salg, ble svært viktig innsikt for FINN og deres tjeneste Torget for å legge en plan for vekst videre. Katrine Øinæs Myrseth fra FINN og Inge Hofstad Kjeilen fra dentsu X vil presentere dette spennende caset.

PANELDEBATT – AI; Hvor står vi egentlig i Norge i dag?
AI har eksistert i mange tiår, men for bare to år siden gjorde OpenAI AI til “allemannseie”. Siden har det knapt vært snakket om annet enn muligheter og trusler for alt fra arbeidsplasser til bærekraft og menneskeheten.

Vi leser studier om tosifret prosentforbedring i effektivitet og kvalitet og tungvekterne som Amazon, Microsoft og Google tar grep om utviklingen med enorme ressurser. Mens vi kaster bort tiden på å lage dårlige midjourney illustrasjoner og julebordstaler. Panelet diskuterer spørsmål som: Hvor står vi egentlig i Norge i dag? Sånn på ordentlig?, Hvilke mål og strategier har norske bedrifter?, Hvor mange kan dokumentere økt effektivitet og kvalitet? Har generativ AI forbedret eller forverret arbeidsdagen vår? Hva er suksessfaktorene? Og fallgrubene?

PANELDEBATTLEDER – STEN BRÅTHEN (Strategy Director EssenceMediacom)

Vi gjentar suksessen fra i fjor, og Sten Bråthen er paneldebattleder. Sten er etterhvert blitt en mann med svært lang erfaring fra analyse, marketing, reklame og media, og har stort sett et pragmatisk forhold til “nye verktøy i verktøykassa”. Han tror likevel at det siste tiåret av hans karriere vil bli mer preget av endringer enn de første 35 årene har vært. Internett endret mye, og det samme gjorde smartphone’n. AI kommer til å påvirke både verktøykassa og håndverkerne på en helt annen måte. Dette blir spennende!

Kommunikasjonsbransjens kommunikasjonsproblem
Vi vet mer enn noengang om hvordan vi påvirker adferd og driver vekst. Likevel er det et stadig økende press om å gjøre alt litt rimeligere, litt kortere og litt raskere. Har vi som bransje et kommunikasjonsproblem? Og hva er i så fall løsningen?

SVEIN LARSEN (rådgiver, Atyp)
Strategisk rådgiver og partner i Atyp med bred erfaring innen merkevarestrategi, reklame og media. Forfatter av boken Medieplanlegging. Tildelt Mediaforums Hederspris 2015, og ANFO Effekts Hederspris i 2016.

Den nye forbrukeren
I over 20 år har søkefeltet på Google vært et av forbrukernes viktigste verktøy i løpet av kundereisen. Merkevarer har brukt innholdsmarkedsføring flittig for å besvare informasjonsbehovene forbrukeren måtte ha på ulike stadier i kundereisen. Men hva skjer når kunstig intelligens og nye forbrukertrender endrer hvordan vi søker og ikke minst hvordan innhold skapes?

BJØRNAR SKYLLINGSTAD (Senior Search Specialist, GroupM Nexus)

Bjørnar er senior søk spesialist i GroupM og jobber strategisk med flere av Norges største merkevarer. Han fokuserer spesielt på å utnytte innsikt fra søk inn i mediestrategier og har fulgt tett med på utviklingen som skjer innen A.I og hvordan dette kommer til å påvirke merkevarer fremover.

Hvordan få effekt i media med morgendagens løsninger
Analyse av digital markedsføring innhentes i disse dager av sine egne synder. Når tredjeparts cookie fjernes fra Chrome er det ingen igjen til å si at keiseren har klær. Effekt måles i omsetning og merkevareparametre, men hvordan måler man hva som gir driver effekt?

CHRISTER LJONES (Director of Ad Data Capabilities, Schibsted Media)

Christer Ljones går igjennom Schibsted Media sine viktigste initiativ for å støtte sine kunder forstå effektdrivere av sin digital markedsføring.

MELD DEG PÅ I DAG: