
MEDIEDAGEN 2025 | 23.10
MOMENTUM – fra motstand til medvind. På Mediedagen 2025, 23. oktober, så samler vi noen av bransjens skarpeste hoder for å dele kunnskap, erfaringer og innsikt – med ett mål for øye: Å hjelpe deg å snu motstand til medvind.
Vi lever i en tid preget av uro, raske skift og stadig nye krav til markedsførere, rådgivere og mediefolk. På Mediedagen får du innsikt og verktøy som hjelper deg å skape momentum – og ta de riktige valgene for både kortsiktig effekt og langsiktig verdiskaping. Hvordan skaper vi verdi – akkurat nå? Det er spørsmålet årets program tar tak i.
På Taket Sten&Strøm kl 12:00-16:15.
Etter Mediedagen 2025 så blir det awardshow og Medieprisen 2025 går av stabelen!
Dørene åpnes kl 11:30. Det blir ikke servert lunsj, men vil være fingermat i løpet av det faglige. Billetter legges ut i månedskiftet august/september.

RUNAR WIKSNES (Virke)
Rikets tilstand
I år, som i fjor, åpner Runar Wiksnes Mediedagen med et grundig overblikk over Rikets tilstand. Han er kjent for å gjøre komplekse økonomiske sammenhenger levende og forståelige. Med bakgrunn som siviløkonom fra NHH, og erfaring fra både politikk, kommunikasjon og næringsliv, leverer han skarpe analyser av hvordan teknologi, politikk og globale trender former norsk økonomi og hverdagen i handels- og tjenestenæringene.
Runar er sjefanalytiker i Virke og en ettertraktet foredragsholder.

JANNE BRENDA LYSØ (Pol)
Kreativitet i endring – håndverkets plass i en AI-verden
I en tid der kunstig intelligens utfordrer hvordan vi utvikler idéer, stiller Janne spørsmålet: Hvordan bevarer vi det menneskelige håndverket – historiefortellingen, innsikten, nerven – samtidig som vi utnytter nye verktøy? Hun deler erfaringer om hvordan kreative prosesser kan tilpasses raske skift, og hvorfor ekte forståelse av mennesker alltid vil være nøkkelen til å skape reklame med gjennomslagskraft.
Janne er kreativ leder i POL og en av Norges mest prisvinnende reklameskapere, med ikoniske konsepter som «Doffen har daua» for Rema 1000, DNBs George Clooney-filmer og Lotto’s Otto. Med over 29 sølvfisker og 7 gullfisker i bagasjen vet hun hva som skal til for å lage kommunikasjon som både treffer og varer.

LARS ISTRE (Vipps)
Memes, fuck-ups og forretningsforståelse
Lars har 20 års erfaring fra mediebyrå, reklamebyrå og nå fra innsiden av Norges kanskje sterkeste merkevare, Vipps. Som Head of Brand & Marketing i Vipps MobilePay har han de siste årene vist at det går an å få stor effekt ved å velge det modige, og at risiko noen ganger er det tryggeste man kan ta. Spesielt når forventningene til markedsavdelinger aldri har vært høyere, med krav om mer effekt, flere leveranser og helst i går. Hva skal egentlig til for å bygge en kultur som tåler tempoet, endringene og kravene som følger med en hverdag der både produkt og teknologi stadig er i bevegelse?
Lars ble nylig kåret til Årets Markedssjef. Nå deler han sine erfaringer om hvordan en markedsgjeng bygger tillit, troverdighet og gjennomføringskraft.

ANN JACK (WPP Media)
Oppvokst med algoritmer: Hvordan forbereder vi oss for Gen Alpha
Nå er det Gen Alpha som gjelder, en generasjon som ikke bare er digitale innfødte, men algoritmisk oppdratt. De er allerede her og former fremtidens marked. Dette innlegget avdekker "Gen Alpha-algoritmen": en guide til å forstå deres digitale oppvekst, akselererte barndom, og forventninger til en verden preget av metavers, AI og et sterkt ønske om å bidra. Lær hvordan du kan forberede den fremtidige strategien for å engasjere Gen Alpha og sikre relevans i et medielandskap i konstant endring.
Ann Jack er styremedlem i Mediebyråforeningen og Managing Director i MM&D, WPP Media. Hun brenner for utvikling, innovasjon og å tiltrekke nye talenter til bransjen. Med erfaring fra digital markedsføring i både Norge og UK har hun et bredt perspektiv på hvordan bransjen kan vokse og fornyes.

MARTIN B. ROVE (Orkla)
Regulering i endring – det nye markedsføringsforbudet
Martin har snart 20 års erfaring blant annet innen regulering av markedsføring og er en svært aktiv foredragsholder. I senere tid har han hatt særlig fokus på det nye forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn opptil 18 år. Forbudet berører i aller høyeste grad mediebransjen, og Martin vil gi en praktisk gjennomgang, oppdatering av status og svare på spørsmål.
Martin B. Rove er advokat i Orkla og styreleder i Matbransjens Faglige Utvalg.

Vi har også gleden av å presentere konferansier: Anders Halvorsen
Anders Halvorsen er Salgsdirektør i FINN.no – mulighetenes marked, nå en del av Vend. Med over 20 års erfaring fra TV, utendørs, nyhetsmedier og markedsplasser har han fulgt mediebransjens reise tett. Han er særlig opptatt av hvordan vi kan bruke innovasjon og digitalisering til å skape helt nye muligheter, som gjennom god historiefortelling kan flytte fjell. Som konferansier på Mediedagen skal han sørge for både energi, innsikt og litt glimt i øyet når vi sammen skaper momentum.
Marianne Solheim fra Storebrand er faglig ansvarlig for Mediedagen, og brenner for faget:
– Vi har laget et program som gir deg konkrete råd og perspektiver på hvordan vi skaper verdi i en tid der mye er i endring. For å lykkes, må vi forstå menneskene vi snakker til – og hvordan og hvor vi når fram, både med hjerte og hjerne.
Mediedagen arrangeres i samarbeid med Medieprisen. Etter konferansen rigger vi om til award show og prisdryss, når Mediaforum inviterer til 3-retters festmiddag og utdeling av Medieprisen 2025.
SAVE THE DATE
Hold av 23. oktober fra kl. 12:00.
Sted: Taket Sten & Strøm.
Billettsalget starter i august.
Dette er et must-attend arrangement hvor vi samler bransjen på tvers – du får faglige råd, masse inspirasjon og blir med når de beste arbeidene hedres.
TAKK TIL VÅRE SPONSORER:
