MEDIEDAGEN 2025 | 23.10

MOMENTUM – fra motstand til medvind. På Mediedagen 2025, 23. oktober, så samler vi noen av bransjens skarpeste hoder for å dele kunnskap, erfaringer og innsikt – med ett mål for øye: Å hjelpe deg å snu motstand til medvind.

Vi lever i en tid preget av uro, raske skift og stadig nye krav til markedsførere, rådgivere og mediefolk. På Mediedagen får du innsikt og verktøy som hjelper deg å skape momentum – og ta de riktige valgene for både kortsiktig effekt og langsiktig verdiskaping. Hvordan skaper vi verdi – akkurat nå? Det er spørsmålet årets program tar tak i.

På Taket Sten&Strøm kl 12:00-16:30.
Etter Mediedagen 2025 så blir det awardshow og Medieprisen 2025 går av stabelen!
Dørene åpnes kl 11:30. Det blir ikke servert lunsj, men vil være fingermat i løpet av det faglige.

11:30 Dørene åpnes

12:00 Velkommen

Rikets tilstand med Runar Wiksnes
Kreativitet i endring – håndverkets plass i en AI-verden ved Janne Lysø
Norge, journalistikken og alt vi tar for gitt ved Trine Eilertsen og Erik Stephansen

13:30-13:50 PAUSE – Terrassen -Kaffe, frukt og bakverk i sponsorområdet

Regulering i endring – det nye markedsføringsforbudet ved Hans Erik Johnsen
Oppvokst med algoritmer: Hvordan forbereder vi oss for Gen Alpha ved Ann Jack
PANELDEBATT ledet av Ann Jack – Schibsted (Maren Olava Hütt) – Amedia (Mathilde Halstensen) -TIKTOK (Elin Palmelius)

15:05-15:25 PAUSE – Terrassen -Kaffe, frukt og bakverk i sponsorområdet

Memes, fuck-ups og forretningsforståelse ved Lars Istre
Selling the Spectacle ved Orlando Wood

16:30 Slutt på faglig

MEDIEPRISEN STARTER KL 19:00

KJØP BILLETTER HER

ORLANDO WOOD (System 1)

Selling the Spectacle
There have long been two schools of advertising; Showmanship and Salesmanship. Both are important, and each supports the other, but of the two, it's Showmanship that's the more important for profit and growth. Hear Orlando describe the two schools, learn some of the key creative principles of Showmanship and why we desperately need a return to it today.

Orlando Wood er en av verdens fremste kreative tenkere og forfatter av bestselgerne Lemon og Look Out. Han er kjent for sitt banebrytende arbeid om System 1-tenkning og hvordan kreativitet og kultur kan skape vekst i en fragmentert mediehverdag. Dette blir et inspirerende foredrag du ikke vil gå glipp av!

RUNAR WIKSNES (Virke)

Rikets tilstand
I år, som i fjor, åpner Runar Wiksnes Mediedagen med et grundig overblikk over Rikets tilstand. Han er kjent for å gjøre komplekse økonomiske sammenhenger levende og forståelige. Med bakgrunn som siviløkonom fra NHH, og erfaring fra både politikk, kommunikasjon og næringsliv, leverer han skarpe analyser av hvordan teknologi, politikk og globale trender former norsk økonomi og hverdagen i handels- og tjenestenæringene.

Runar er sjefanalytiker i Virke og en ettertraktet foredragsholder.

JANNE BRENDA LYSØ (Pol)

Kreativitet i endring – håndverkets plass i en AI-verden
I en tid der kunstig intelligens utfordrer hvordan vi utvikler idéer, stiller Janne spørsmålet: Hvordan bevarer vi det menneskelige håndverket – historiefortellingen, innsikten, nerven – samtidig som vi utnytter nye verktøy? Hun deler erfaringer om hvordan kreative prosesser kan tilpasses raske skift, og hvorfor ekte forståelse av mennesker alltid vil være nøkkelen til å skape reklame med gjennomslagskraft.

Janne er kreativ leder i POL og en av Norges mest prisvinnende reklameskapere, med ikoniske konsepter som «Doffen har daua» for Rema 1000, DNBs George Clooney-filmer og Lotto’s Otto. Med over 29 sølvfisker og 7 gullfisker i bagasjen vet hun hva som skal til for å lage kommunikasjon som både treffer og varer.

TRINE EILERTSEN (Aftenposten) og ERIK STEPHANSEN (Nettavisen)

Norge, journalistikken og alt vi tar for gitt
Uten uavhengig journalistikk mister vi mer enn nyhetene – vi mister fundamentet for et velfungerende samfunn.

Aftenpostens sjefredaktør Trine Eilertsen og Nettavisens politiske redaktør Erik Stephansen tar oss med bak kulissene i norsk journalistikk. De deler hvordan redaktørstyrte medier bygger tillit, setter dagsorden og holder makten ansvarlig, og hvorfor dette er avgjørende også for deg som markedsfører.

For i en tid der algoritmer og desinformasjon former virkeligheten, er journalistikkens rolle som kvalitetsfilter og samfunnslim viktigere enn noen gang.

Trine Eilertsen er siviløkonom og statsviter med bakgrunn som journalist og redaktør i blant annet Bergens Tidende og NRK. Hun har vært sjefredaktør i Aftenposten siden 2020, er fast medlem av Aftenpodden og sitter i styrene til IPI og INMA European Board. Hun er blant annet kåret til Årets kvinnelige medieleder og Årets meningsbærer.

Erik Stephansen har bakgrunn som journalist, redaktør og programleder fra blant annet Dagbladet, Firdaposten og TV 2. Han var nyhetsredaktør i Nettavisen før han ble ansvarlig for meningsstoffet som politisk redaktør. SKUP-diplom.

LARS ISTRE (Vipps)

Memes, fuck-ups og forretningsforståelse
Lars har 20 års erfaring fra mediebyrå, reklamebyrå og nå fra innsiden av Norges kanskje sterkeste merkevare, Vipps. Som Head of Brand & Marketing i Vipps MobilePay har han de siste årene vist at det går an å få stor effekt ved å velge det modige, og at risiko noen ganger er det tryggeste man kan ta. Spesielt når forventningene til markedsavdelinger aldri har vært høyere, med krav om mer effekt, flere leveranser og helst i går. Hva skal egentlig til for å bygge en kultur som tåler tempoet, endringene og kravene som følger med en hverdag der både produkt og teknologi stadig er i bevegelse?

Lars ble nylig kåret til Årets Markedssjef. Nå deler han sine erfaringer om hvordan en markedsgjeng bygger tillit, troverdighet og gjennomføringskraft.

ANN JACK (WPP Media)

Oppvokst med algoritmer: Hvordan forbereder vi oss for Gen Alpha
Nå er det Gen Alpha som gjelder, en generasjon som ikke bare er digitale innfødte, men algoritmisk oppdratt. De er allerede her og former fremtidens marked. Dette innlegget avdekker "Gen Alpha-algoritmen": en guide til å forstå deres digitale oppvekst, akselererte barndom, og forventninger til en verden preget av metavers, AI og et sterkt ønske om å bidra. Lær hvordan du kan forberede den fremtidige strategien for å engasjere Gen Alpha og sikre relevans i et medielandskap i konstant endring.

Ann Jack er styremedlem i Mediebyråforeningen og Managing Director i MM&D, WPP Media. Hun brenner for utvikling, innovasjon og å tiltrekke nye talenter til bransjen. Med erfaring fra digital markedsføring i både Norge og UK har hun et bredt perspektiv på hvordan bransjen kan vokse og fornyes.

Etter Anns foredrag samler Schibsted, TikTok og Amedia på scenen for en paneldebatt. Denne paneldebatten løfter blikket fra sosiale medier og annonseflater til strategi, innhold og produktutvikling – og spør hvordan mediehus og plattformer skal være relevante for en generasjon som vokser opp med algoritmer, AI og hyper-personalisert innhold.

SCHIBSTED: Maren Olava Hütt er journalist i VG, hvor hun jobber med å formidle nyheter til unge. Hun har vært sentral i utviklingen av VGs TikTok-konto, som i dag er Norges største nyhetsprofil, og har i perioder ledet avisens avdeling for sosiale medier og nye formater – som jobber med innovasjon og utvikling av VGs digitale produkter.

TIKTOK: Elin Palmelius har lang erfaring fra byråbransjen, med roller både på byråsiden og hos Meta. I dag leder hun Agency Partnerships and Creative Labs hos TikTok Nordics. Elin brenner for å få flere til å forstå TikToks unike kultur, utforske nye bruksmønstre og adferd, og utnytte plattformens kreative formater og verktøy.


AMEDIA: Mathilde Halstensen har bakgrunn som journalist, programleder og ansvarlig for sosiale medier i Fredriksstad Blad. I dag jobber hun som SoMe-spesialist i Amedia – hvor hun hjelper lokalaviser over hele landet med å utnytte sosiale medier best mulig – både for å nå ut til nye målgrupper og for å styrke journalistikken digitalt.

Hans Erik Johnsen (Wiersholm) 

Regulering i endring – det nye markedsføringsforbudet
Hans Erik har jobbet med markedsføringsrett i over 30 år, både som advokat i Telenor og i advokatfirmaet Wiersholm og har holdt en lang rekke foredrag og workshops innenfor dette området. Han er også leder for Næringslivets Konkurranseutvalg (som tar stilling til B2B tvister etter markedsføringsloven). De siste 6 månedene har han rådgitt flere næringslivsklienter og organisasjoner knyttet til spørsmål rundt det nye forbudet mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn.

Hans Erik vil gi en praktisk gjennomgang, oppdatering av status og svare på spørsmål.

KJØP BILLETTER HER

Vi har også gleden av å presentere konferansier: Anders Halvorsen
Anders Halvorsen er Salgsdirektør i FINN.no – mulighetenes marked, nå en del av Vend. Med over 20 års erfaring fra TV, utendørs, nyhetsmedier og markedsplasser har han fulgt mediebransjens reise tett. Han er særlig opptatt av hvordan vi kan bruke innovasjon og digitalisering til å skape helt nye muligheter, som gjennom god historiefortelling kan flytte fjell. Som konferansier på Mediedagen skal han sørge for både energi, innsikt og litt glimt i øyet når vi sammen skaper momentum.

Marianne Solheim fra Storebrand er faglig ansvarlig for Mediedagen, og brenner for faget:
– Vi har laget et program som gir deg konkrete råd og perspektiver på hvordan vi skaper verdi i en tid der mye er i endring. For å lykkes, må vi forstå menneskene vi snakker til – og hvordan og hvor vi når fram, både med hjerte og hjerne.

Mediedagen arrangeres i samarbeid med Medieprisen. Etter konferansen rigger vi om til award show og prisdryss, når Mediaforum inviterer til 2-retters festmiddag og utdeling av Medieprisen 2025. Les mer om Medieprisen 2025 her.

SAVE THE DATE
Hold av 23. oktober fra kl. 12:00.
Sted: Taket Sten & Strøm.

Dette er et must-attend arrangement hvor vi samler bransjen på tvers – du får faglige råd, masse inspirasjon og blir med når de beste arbeidene hedres.

KJØP BILLETTER HER!

TAKK TIL VÅRE SPONSORER: