Søk

Betalt søk

Betalt søk, handler om kjøpte resultater i søkemotorer som Google og Bing. I all hovedsak handler det om å være relevant for publikum basert på utvalgte søkeord/fraser. Det som er unikt med søk som mediekanal, er at den møter sitt publikum i en spesiell setting – nemlig når man søker etter noe – og det er viktig å være til stede her da det gir en mulighet til å være en del av vurderingssettet. Dette er et helt spesielt modus, og det kan potensielt være avgjørende at man er til stede.

For annonsør handler det ofte om å skape kostnadseffektiv trafikk eller konvertere/selge, men betalt søk kan også brukes til å eie eller dominere utvalgte søkeord/emner. Betalt søk kan settes opp på kampanje-nivå, men brukes som oftest som et «always-on» strategi. Man kan bruke betalt søk til å agere på hendelser i nyhetsbildet og markedsaktiviteter eller for å skalere opp trafikk til sin nettside.

Organisk søk

Man skiller mellom betalt og organisk søk. Organisk søk innebærer den organiske (ikk-betalte) rangeringen man får i søkemotorer som Google og Bing. Rangeringen baserer seg i hovedsak på hvor relevant hjemmesiden din er i forhold til det personer har søkt på. For eksempel Google stiller klare krav til hva det er som påvirker rangeringen deres. Dette kan være i hvilken grad du har relevant tekst på hjemmesiden, om hjemmesiden din er tilpasset for mobil, om hjemmesiden din laster inn raskt, personers atferd på hjemmesiden din osv… Man kan mao jobbe veldig strukturert med å rangere høyt organisk.