META-SAKEN

Mediebyråforeningen følger META-saken nøye. Vi vet foreløpig ikke hvordan Facebooks varslede betalingsløsning kommer til å påvirke det norske markedet, men mange norske brukere har allerede måttet aktivt velge mellom enten abonnement eller annonsefinansiert Facebook.

Datatilsynet sier i en nyhetssak fra 8. november følgende: «Datatilsynet er bekymret over utviklingen, og det pågår en prosess på europeisk nivå for å vurdere lovligheten den nye løsningen. Vi deltar aktivt i denne prosessen. Vi håper å kunne komme tilbake med mer informasjon snart.»

Konklusjonen er beskrivende for saken. Dette er en prosess som enda ikke har to streker under svaret. I dette landskapet skal annonsørene navigere, og våre medlemsbyråer rådgir kundene basert på de gjeldende anbefalingene i saken. Til Mediebyråforeningen sier Datatilsynet at de forventer at META kommer med gode løsninger, og understreker at det er META som driver ulovlig.

FRA NORGE TIL EUROPA
Det ble en utvikling i Datatilsynets vedtak mot Meta sent i oktober, da Det europeiske personvernrådet bestemte at det skulle utvides til EU/EØS og gjøres permanent. Saken belyses på diverse bransjenettsteder, og NRK beta skriver følgende: «Irlands datatilsynet, det ledende tilsynet for saker om Meta, har nå to uker på seg til å innføre et forbud om behandling av persondata for adferdsbasert reklame». Denne artikkelen ble publisert 31. oktober, så konklusjonen er like rundt hjørnet.

Datatilsynet sier til Mediebyråforeningen at denne saken vil ta tid. De skriver selv på sine nettsider 13. oktober at: «Vår holdning er at alle forretningsmodeller må respektere personvern som menneskerettighet. Brukerne må ha tilstrekkelig kontroll over egne data, og sporingen må begrenses. Dette bør alle virksomheter som bruker Facebook og Instagram være bevisste på.».

NORSKE MEDIER FØLGER OPP
Medier24 skriver i en nyhetssak 08. november at NRK legger ned 13 Facebook og instagramkontoer til deres distriktskontorer. Avgjørelsen med å fjerne kontoene er tråd med NRKs overordnede strategi om å fjerne seg mer fra tredjeparts plattformer, skriver medier24.

Om du ønsker å holde deg ajour på Datatilsynets oppdatering om saken, så abonner på Datatilsynets nyhetsbrev.