Nominert i regi av Mediebyråforeningen og CAPA:
Beathe Stangeland Eide klar for Cannes-juryen

Beathe Stangeland Eide gleder seg ekstra mye til årets utgave av Cannes Lions. Der skal hun nemlig sitte i shortlist-juryen. – Jeg har skyhøye forventninger til nivået, sier Beathe Stangeland Eide som er Business Development Direktør hos PHD.

Stangeland Eide skal sitte i shortlist-juryen sammen med blant andre Sebastian Prestø fra Morgenstern. De skal drive juryarbeid i ukene fremover innen kategorien media. Jobben blir blant annet å velge ut bidrag som skal bli nominerte til hovedkonkurransen i Cannes i juni.

Det er Mediebyråforeningen som har nominert Stangeland Eide inn til CAPA. CAPA er norsk representant i Cannes Lions. Cannes Lions International Festival of Creativity er den aller største reklamekonkurransen i verden.

Stangeland Eide har en masse erfaring før startskuddet i juryarbeidet smeller. Hun har jobbet 15 år i mediebyrå. I tillegg har hun også rikelig med erfaring fra annonsørsiden, samt fra reklamebyrå. Hun har også erfaring i juryarbeid fra internasjonale konkurranser som Baltic Best og EuroBest. Beathe Stangeland Eide har også vært med på å vinne en medialøve i Cannes tidligere.

Spennende uker
Det er mye hun ser frem til når det gjelder ukene fremover.

– Det å lese «cases» er svært inspirerende, ikke minst lærerikt. Og det åpner alltid opp for å ville utforske nye teorier eller konkrete muligheter. Det er ikke uvanlig at en underveis blir oppmerksom på en for meg ny stemme som kan være verd å følge, høre eller lese mer fra. Og det kan fort åpne opp for nye egne ideer på vegne av egne kunder eller andre PHD-kunder. Det er som å få påfyll av faglig energi, sier Beathe Stangeland Eide.

Og det å sitte i Cannes-juryer er noe som rangeres høyt i bransjen. Det skal litt til å komme igjennom nåløyet.

– Det er en kompleks og profesjonell prosess bak sammensetningene av juryene i Cannes Lions, og inn i denne prosessen er jeg blitt nominert som et alternativ. Dette har jo ikke jeg vært involvert i, så for meg ble det en svært hyggelig overraskelse da e-posten kom fra CAPA, som er Cannes Lions norske representant. Der stod det at jeg var valgt ut til å sitte i Cannes Lions sin shortlist-jury for kategorien, med spørsmålet, «vil du akseptere plassen», sier PHD-direktøren.

Enkel beslutning
Og det var ikke noen vanskelig beslutning for Stangeland Eide.

– Svaret fra meg ble naturligvis et rungende JA! Det er virkelig en ære å bli spurt. Hvorfor akkurat jeg ble den heldige utvalgte til mediakategorien vet jeg jo ikke, men min bakgrunn og erfaring har nok spilt en stor rolle. Det at jeg har over 25 års erfaring, fra ulike sider av bordet (mediebyrå, reklamebyrå og annonsørsiden) er nok vektlagt. Det samme gjelder nok min tidligere erfaring fra juryer i inn og utland, som for eksempel EuroBest, Baltic Best og Mediaforums Mediepriser. Kanskje det også har telt en del at jeg har vært så heldig å få være en del av et fantastisk team som tidligere har vunnet nettopp en medieløve, forteller hun.

Stangeland Eide vet hva som står på dagsorden i ukene fremover – som jurymedlem.

Alltid likt juryarbeid
– Jeg skal få lov til å lese «cases» fra hele verden levert inn i mediakategorien, og jeg blir en stemme inn i juryprosessen. Jeg har alltid likt juryarbeid, helt uavhengig om det har vært en norsk eller en internasjonal konkurranse. Men jeg må innrømme at jeg gleder meg litt ekstra mye nå, for det er jo Cannes Lions som er «verdensmesterskapet», forteller Stangeland Eide.

Hun tviler absolutt ikke på nivået, men regner med at det er høyere enn høyt.

– Jeg har skyhøye forventinger til nivået. Jeg ser bare hvor mye bra som er blitt produsert her til lands, og forventer også et tilsvarende høyt nivå fra resten av verden, sier hun.

Beathe Stangeland Eide mener at det er viktig at Norge er godt representert i Cannes – også når det gjelder juryarbeid.

– Det er veldig viktig at Norge er representert. Vi har jo et helt fantastisk faglig miljø her til lands, og vi ligger langt fremme på veldig mange områder. Ja, så det er veldig mange flinke folk å velge fra inn i en jury her fra Norge, avslutter Stangeland Eide.