Oppgang på 1,7 prosent i 2024

Da er status for Mediebarometeret 2024 klar. Det viser en oppgang på 170 millioner kroner fra 2023, det vil si 1,7 prosent. Det skjer etter et sterkt tredje kvartal. Mediebarometeret viser medieomsetning via norske mediebyråer.

– Totalt endte medieomsetningen i Mediebarometeret på 9,9 milliarder i 2024. Vi har hatt en oppgang i 2024 sammenlignet med 2023, og vi registrerer positive signaler i markedet, forteller daglig leder Camilla Gåre hos Mediebyråforeningen.

Tallenes tale for 2024 er i henhold til de fleste prognoser før 2024 var i gang. Det var forventet en svak oppgang. Det er investeringsdirektør Jonas Buskop i Omnicom Media Group som oppsummerer 2024.

– Fasiten er i henhold til prognosene som tilsa 1,5 – 2,5 % vekst. Den lille veksten kan tilskrives andre halvår, til tross for at det ikke har vært noen stor forløsning i fjerde kvartal. Det meste av veksten kan med andre ord tilskrives tredje kvartal. Dette indikerer at motbakken markedet har vært inne i over en lengre periode, har vist seg å være litt lengre enn først antatt, sier investeringsdirektør Jonas Buskop i Omnicom Media Group.

Buskop konstaterer at noen mediegrupper har hatt en ekstra sterk vekst i året som nå er tilbakelagt.

– Av de større medietypene er det utendørs og radio som er de største vinnerne prosentuelt med henholdsvis 11 % og 8 % vekst. Den største volumveksten finner vi imidlertid i samlekategorien digitale medier, som vokser med mer enn 4 % og nærmere 200 millioner kroner. Innenfor det digitale er det digital video og sosiale medier som sørger for vekst, med bidrag på henholdsvis 20 % og 8 %, sier Jonas Buskop.

Når det gjelder bransjekategorier har spesielt to kategorier vist en ekstra sterk formstigning i 2024.

– Ikke overraskende er det jevnt mellom dagligvare/kiosk og hurtigomsettelige forbruksvarer (FMCG) i kampen om å være største kategori innenfor annonsering i Norge. Disse to kategoriene utgjør til sammen over 30 % av all annonsering gjennom norske mediebyråer, sier Omnicom Media Group-direktøren.

Nå er mediebyråene i full gang med 2025 – og det er grunn til optimisme.

– Til tross for lavere vekst enn forventet i fjerde kvartal, ser det lysere ut for mediemarkedet i 2025. Dette henger sammen med et mer positivt syn på forbrukerøkonomien i det kommende året. Vi ser allerede tegn på mer aktivitet innenfor kategorier som er mer kapitalintensive, sier Jonas Buskop.

I Buskops Omnicom Media Group er det klare forventninger om vekst i det året vi er inne i.

– Totalt sett så forventer vi i Omnicom Media Group en vekst i annonsemarkedet på mellom 4 og 5 % i 2025. Relativiteten i vekst mellom mediekategorier vil være relativt lik som i 2025, men veksten innenfor lyd og utendørs vil trolig falle ned på noe mer moderate nivåer enn hva vi har sett de siste to årene, mener han.