Petter Ellingvåg Diesen og Jesper Urban Mikkelsen stakk av med seieren i Young Lions Media

Nivået var skyhøyt, og juryen satt igjen med flere mulige vinnere etter presentasjonene var levert. Valget falt på et svært innovativt og kreativt medieuttak gjennom SnapChat.

-Den faglige kompetansen er beviselig høy blant mediebyråenes unge talenter, og det var både en ære og opplevelse å få være vitne til briljant håndverk og sterke formidlingsevner gjennom besvarelsene. Og også i år var det rekordmange påmeldte team og sånt blir det god konkurranse av. Deltakerne evnet å både røre juryen, overraske og imponere gjennom kreative måter å løse mediebriefen på, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Juryen i Young Lions Media fikk et tøft valg da de skulle kåre et vinnerteam under årets konkurranse. Valget falt på Diesen og Mikkelsen etter de både leverte et kreativt og innovativt medieuttak, og en særdeles sterk presentasjon. Duoen fra GroupM og EssenceMediacom vil i juni representere Norge i Young Lions i Cannes. Britt Skjeppestad, styreleder i Mediebyråforeningen og daglig leder i EssenceMediacom ble imponert over bidragene.

-Det er mye jobb bak alle presentasjonen i Young Media Lions; basert på relevant og riktig innsikt, skal strategisk retning, ide og medieløsninger skisseres og presenteres. Alt skal formidles med tydelighet og engasjement. Teamene har 5 minutter til disposisjon foran juryen. Det er en krevende øvelse. Vi er heldige i vår bransje som har så mange unge, flinke talenter! Petter og Jesper leverte gjennomgående og er verdige representanter i Cannes!

I Cannes vil Diesen og Mikkelsen konkurrere mot svært sterke reklamenasjoner. Tidligere vinnere har både brukt smartklokke og lego-sett som et kreativt uttak av kampanjen sin.

-For å vinne Young Lions Media må du ikke bare ha et kreativt medieuttak, du må være stødig i språket og levere en sterk «elevator pitch» foran juryen på kun 5 minutter, sier Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions representant ved CAPA.

Andreplassen gikk til Mari Carlsen og Filip Buberg fra OMD med kampanjen #Boligdrømmen. Tredjeplassen gikk til Frida Ytterdal Krogsrud og Bettina Laborg fra Dentsu med kampanjen Refugina.

Vinnerne av Young Lions i Cannes vil bli hedret på scenen foran en internasjonal reklameverden. I fjor var det Silje Fylling og Sofia Allstrin fra Dentsu som deltok for Norge i Cannes. De var i år en del av juryen i Norge.

Young Lions er juniorkonkurransen til Cannes Lions som holdes hvert år i juni i Cannes. Deltagerne må være 30 år eller yngre for å delta. I Norge er det Mediebyråforeningen som holder den norske mediekonkurransen og samarbeider med CAPA som representanter for Cannes Lions.

Juryen i år bestod av Kristin Brimi fra Mediebyråforeningen, Britt Skjeppestad fra EssenceMediacom, Tina Brurok fra Flyktninghjelpen, Silje Fylling fra Dentsu, Sofia Allstrin fra Schibsted og Gareth Williams fra CAPA. Julie Broholm Nielsen fra CAPA var med som observatør sammen med Emma Samwaysfra Flyktninghjelpen.