Uffda! Du er kvinne – Vinner av Young Lions Media 2024

Ved å unnlate kvinner i Norge å vippse på kvinnedagen vil Andrea Hopen og Anna Karoline Gamme trekke oppmerksomhet til kvinner som faktisk ikke har kontroll over egen økonomi. Denne ideen sikret dem et pass til Young Lions Media i Cannes i 2024.

I Young Lions Media Norge var det 14 håpefulle team som kjempet om den gjeve prisen til å representere Norge i Cannes i juni. Det var da Andrea Hopen og Anna Karoline Gamme fra Publicis Starcom som trakk det lengste strået med caset «Uffda! You are a woman». Prisen ble delt ut av daglig leder i Mediebyråforeningen, Camilla Gåre og Cannes Lions representant fra CAPA, Julie Broholm Nielsen hos Publicis Starcom i dag.

Torstein Rafgård fra OMD var faglig ansvarlig i juryen og begrunner arbeidet som vel gjennomført og kreativt.
Vinnerne utmerket seg med at de gjennom sin mediestrategiske tilnærming og veldig tydelige kreative uttak, viste at de hadde forstått oppgaven og utfordringene Care står overfor på en utmerket måte. De tok ideene helt ut i presentasjonen og hadde satt sammen en medieplan som juryen ble svært imponert over. Ellers var det gjennomgående høy kvalitet på bidragene og det var en rekke ulike team som inspirerte juryen.

Briefholder CARE var også svært imponert over nivået på alle cases som ble levert. Det var spesielt vinnerens vilje til å provosere og bygge bro som utpekte seg.
Caset til Andrea og Anna dro utfordringene hjem til Norge, og på samme tid vekker engasjement, sinne og frustrasjon når kvinners rettigheter til å ha kontroll over egne penger forsvinner også her hjemme. Forhåpentligvis vil dette trigge en direkte call-to-action, forteller Marthe Pettersen jurymedlem fra CARE.

Briefen fra CARE ønsket å få mediestrategisk løsning på hvordan de kunne fremme arbeidet med spare- og lånegrupper for kvinner i uland der mange ikke får lov til å ha kontroll på egen økonomi. Disse gruppene blir arrangert av kvinner i lokalsamfunnet, og har allerede vist positiv økonomisk vekst i lokalsamfunn de er en del av for både menn og kvinner.

Glade vinnere
Vinnerne ble kåret ved et overraskelsesbesøk på Publicis Starcom dagen etter juryeringen.
Først og fremst vil vi gjerne takke mediebyråforeningen og Capa for en lærerik og helproff prosess fra start til slutt. Anbefaler alle i mediebransjen under 30 å bli med på dette neste år! Å reise til Cannes blir stas fordi de som er best i faget kommer til å være der, og vi kommer til å lære så mye! Ser også frem til å bli bedre kjent med bransjekollegaene våre som har vunnet i de andre kategoriene, sier Anna og Andrea.

Å jobbe med Care som briefholder var veldig interessant fordi vi måtte bruke et helt annet mindset enn vi er vant med fra FMCG og telekom-kundene vi vanligvis jobber med. Med et lite budsjett måtte vi tenke helt nytt. Veldig givende og meningsfullt å jobbe med en aktør som hjelper kvinner ut av fattigdom, understreker vinnerteamet.

Juryen presiserer at det var svært høy faglig kompetanse på tvers av alle lag og byråer, og det var sterk rift om de neste plassene på pallen. Teamene jobbet med briefen under selve kvinnedagen 8. mars, og dette inspirerte mange av dem. Andreplassen går til Ida Kristin Knarvik og Hanna Oftedal Negård fra OMD med caset «#investerihenne». Tredjeplassen gikk til Filip Buberg og Hans Landmark Hytten fra OMD med caset «Don’t Care?».

Juryen bestod av:
Faglig ansvarlig, Torstein Rafgård, OMD
CAPA Kinoreklame, Gareth Williams
CARE, Marthe Pettersen
Dentsu, Jesper Urban Mikkelsen (Vinner YLM Norge 2023)
Dentsu, Petter Diesen (Vinner YLM Norge 2023)
Mediebyråforeningen, Camilla Gåre
CAPA, Julie Broholm Nielsen (observatør)