Et intro­duksjons­kurs i medie- og komm­uni­kasjons­­strategi

VEIVALG 1 er et introduksjonskurs fra og til medie- og kommunikasjonsbransjen. Kurset erstatter tidligere MRA1 og Mediestrategi fra Mediebyråforeningen og Kreativt Forum.

Kurset gir en god innføring i en bransje i stadig endring og beskriver de ulike bransjeaktørenes roller, samt prosesser, modeller, verktøy og virkemidler som brukes for å utvikle effektiv kommunikasjon. Kurset gir deg en strukturert tilnærming til markedsarbeidet, hvor vi kombinerer teori og praktiske eksempler med relevante caser. Kurset avsluttes med en individuell eksamen online.

Kursdato

• Onsdag 6. september 2023
  • Torsdag 7. september 2023
  • Onsdag 13. september 2023
  • Torsdag 14. september 2023

Kursene varer fra kl. 0900 – 1600 alle dagene

• MBF/KF-medlem kr. 9.900
  • Ikke-medlem kr. 12.900

Påmelding til kurset er bindende. Ved avmelding før 6. juni belastes 15 % av deltakeravgiften. Avmelding før 16. august belastes med 50 %, avmelding senere enn dette belastes med 100%. Betingelsene gjelder også ved avlysning grunnet sykdom. Betalte plasser kan fritt benyttes av andre fra samme bedrift.

PÅMELDINGSFRIST: 31. august 2023

EKSAMEN: TBD

Hvem bør delta?

Kurset er for deg som er relativt ny i reklame- og mediebransjen, enten du jobber på annonsørsiden, i et medie eller i et byrå. Det vil også være nyttig for deg som har jobbet lenger, men spesialisert, og som ønsker ønsker å få en bredere kompetanse. Kort sagt: Dette er kurset for alle som vil lære mer om markedsføring og utarbeidelse av medie- og kommunikasjonsstrategier

Hva inneholder kurset?

Dag 1: Perspektiver på bransjen

• Velkommen til kommunikasjonsbransjen
  • Kundens forventninger til aktørene
  • Historien til kommunikasjonsbransjen i Norge
  • Kanalenes utvikling og hvordan man tilpasser seg de ulike virkemidlene (teknologidrevet)
  • Samhandling og integrasjon på tvers av disipliner
  • Introduksjon til ulike virkemidler for effektiv kommunikasjon
  • Fakta eller myter? Ingen kanaler er døde. De fleste lever i beste velgående

Dag 2: Praktisk bruk av en strategimodell

• Kreativitet og regneark – Strategimodellen
  • Målhierarkiet
  • Case
  • Utfordring, innsikt, diagnose og utvikling
  • Målbare effekter vi kan skape med markedskommunikasjon og mediebruk
  • Verdien av kundedata nå og i fremtiden
  • Verdien av kreativitet som et virkemiddel for å oppnå effekt
  • Gruppeoppgave

Dag 3: Den nye verktøykassa

• En mediekjøpers hverdag
  • Personalisert kommunikasjon
  • Levende bilder og lyd
  • Digitale virkemidler (SoMe, Søk, Display)
  • Opplevelsesbasert kommunikasjon
  • Print og DM (fysisk og digitalt)
  • Influencer marketing
  • Forbruker-PR

Dag 4: Inspirasjon

• Multimediaplanlegging
  • Kanalenenes formidlingsegenskaper
  • Ulike kanaler krever ulikt innhold
  • Kreativ bruk av mediekanalene
  • Vinnerjobber – eksempler
  • Oppsummering
  • Eksamen

Etter gjennomført kurs, må du bestå en 3 timer skriftlig online eksamen (multiple choice + drøfteoppgave). Eksamen blir sendt på epost og du kan gjennomføre der du selv ønsker. Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.

«VEIVALG 1 er et svært matnyttig kurs både for den enkelte deltaker og deres arbeidsgiver. Vi bygger på det beste fra MBF og KF sine tidligere kurs, som begge har fått svært gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Med dyktige og engasjerende foredragsholdere fra alle sider av bransjen vil deltakerne både få innsikt i nyttige verktøy og modeller de kan ta med seg inn i sitt daglige arbeid, og også inspirasjon fra de beste annonsørene og byråfolkene.»

Sten Bråthen, Strategidirektør i EssenceMediacom